• وبلاگ : سراي انديشه
  • يادداشت : يك گفتگو (قسمت اول )
  • نظرات : 0 خصوصي ، 43 عمومي
  • درب کنسرو بازکن برقی

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     <      1   2   3      >
     
    + نظام مقدس 
    محمد رضا شاه پهلوي : صداي انقلاب شما را شنيدم

    هاشمي رفسنجاني رياست خبرگان رهبري و رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام : اگر مردم بخواهند ما حکومت کنيم حکومت ميکنيم و اگر نخواهند ميرويم
    + نظام مقدس 
    استعفاي جوادي املي از امامت جمعه ي قم چند روزي در صدر خرهاي رسانه اي داخل کشور بود . رسانه ا با پرداختن به وقايع چند ماه اخير و مواضع جوادي املي اين استعفا را اعتراض به وضعيت موجود در کشور و بي توجهي به نظرات عقلاي قوم خواندند. اما چرا اکثر علما و مراجع در اعتراض به وضعيت موجود سکوت و انزوا را برميگزينند ؟ مگر نه اينکه تقريبا همه ي اين دسته از علما و مراجع معتقد به پيوند ديانت و سياست هستند ؟ پس چرا درست در بزنگاهي که درياي سياست متلاطم و بحران زده شده علمايي که ادعاي همراهي و پيوند با مردم را دارند سر در جيب مراقبت فرو ميبرند ؟ چرا در چنين زماني که چشم مردم ستمديده به انهاست سکوت ميکنند ؟ اين سکوت و انزوا چه دردي از دردهاي مردم دوا ميکند ؟ ايا اين کناره گيريها ميتواند مرحمي بر زخمهاي ناسور مردم باشد ؟ گويا پيوند مردم و مراجع همچون جاده ي يک طرفه اي از مردم به سوي مراجه شده که در ان مردم موظف هستند از انان تقليد کرده و در هر کاري گوش به فرمانشان باشند و سال به سال هم جيبهاي مقدس ان بزرگواران را پر نمايند در مقابل مراجع هم با ديدن عسر و سختي مردم سکوت و قهر کنند و دم بر نياورند . اميدوارم به قول دکتر سروش ما نسل کامکاري باشيم تا سقوط و انحطاط اين جريان فکري را شاهد باشيم .
    + نظام مقدس 
    حسين بشيريه از نوابغ جامعه شناسي معاصر در تحليل جنبش سبز و وضعيت حکومت :

    از چهار عنصر اصلي ثبات رژيم يعني "مشروعيت، كارآمدي، وحدت رهبري و توان سركوب" به نظر مي‌رسد كه حداقل در شرايط فعلي، فقط عنصر چهارم يعني "توان سركوب" قادر است عمل كند. که انهم با طولاني شدن اعتراضات و فرسايشي شدن مبارزات گروهها و دانشجويان و توده ي مردم بتدريج کارايي خود را از دست داده و نهايتا رژيم را به ورطه ي سقوط ميکشاند

    + نظام مقدس 
    بيانيه ميرحسين موسوي در زمينه 16 آذر منتشر شد و نکته جالب براي من اين بود که اين بار بر خلاف بيانيه هاي گذشته، تعداد استفاده ايشان از کلمات "امام" و "خميني" صفر بود.
    + نظام مقدس 
    حاجي الان تو لک 16 و 17 آذر و اتفاقاتي که افتاده هستي ؟ اره ؟ غمگيني ؟ ولي من شادم ! قبلا گفته بودي روز قدس و 16 ابان با تمام دلهره ها و نگرانيهايش تموم شد و من در جوابت گفتم اين دلهره و نگراني رو در 16 آذر و محرم و 22 بهمن و.... خواهيد داشت
    + نظام مقدس 
    حاج اقا شما گفته بوديد که رويکرد امام دمکراتيک به معناي غربي ان نبوده و نيست در حالي که اقاي خاتمي رئيس جمهور سابق چنين جمله اي را از امام نقل کرده است و البته من هم چند بار انرا شنيده ام :
    وي با اشاره به يکي از مصاحبه‌هايي که با حضرت امام خميني(ره) در آستانه انقلاب انجام شد، اظهار داشت:«در آن مصاحبه از امام راحل سئوال شد که اين جمهوري اسلامي که شما مي‌گوئيد چيست؟ امام فرمودند پاسخ روشن است،جمهوري به همان معنايي است که همه عالم قبول دارند.»
    http://www.tabnak.ir/fa/pages/?cid=76258

    اما خميني کبير بعد از ان چه کرد ؟ ايا او يک دروغگو بود ؟

    ديشب 20:30 تصاويري از تجمعات 16 اذر را نشان داد که پوستر خميني کبير پاره شده و به زير پاها افتاده و در حال لگد مال شدن است . صرفنظر از اينکه اين رويکرد افراطي و تند روانه است يا خير يک نشانه است و نشانه از اينکه تابو ها در حال شکسته شدن است و رويکرد دانشجويان که افکار توده ي مردم را همواره نمايندگي کرده اند در هوشياري و تيز بيني به سر ميبرد انها به خوبي دريافته اند که بنيانگذار ديکتاتوري امروز خميني بود و بس . يادته چند بار بهت گفتم تاريخ در اينده ممکنه در مورد خميني جور ديگه اي قضاوت کنه ؟ اون اينده خيلي زود امد و تاريخ در حال قضاوت در مورد خميني کبير و ارثيه ي شومش است .

    سلام عمو سيد محمد حسن!

    عيد غدير مبارك

    رفتم مشهد، حاجي شدم

    + نظام مقدس 
    ايا سرانجام اين جنبش حذف اسلام خواهد بود ؟
    سه دانشجوي اهورايي

    + نظام مقدس 
    موسوي ملي شد .....

    اخرين بيانيه ي مير حسين :
    سه دانشجوي اهورايي.............
    + نظام مقدس 
    حاجي شما قبلا يک جوابهايي به من داديد که براي تنوير افکار عمومي مايل به علني کردنش هستم :
    آخه رفيق من ، كي گفته ولايت فقيه فقط در حال تك رهبري و انفرادي قابل اجراست و اصلا كي گفته كه ولات فقيه فقط همين يك فرم اجرا رو داره ؟ اونايي كه حرف از ولايت فقيه مي زدند خودشون شوراي رهبري رو در قانون اساسي تدارك كردن و امام هم كه به قول شماها خودش ولايت فقيه رو اختراع كرده بود توي وصيت نامه اش به رهبر و شوراي رهبري وصيت مي كنه و اين يعني اين كه لازمه شما يك د.وره اساسي بري چيز ياد بگيري
    باور كن نمي خواهم بهت توهين كرده باشم
    حتما الان هم ميخاهي بگي که اطلاعاتت کلا غلطه و شما دانشت در حد صفر هست و اصلا نميفهمي چي ميگي و بايد بري يک دوره فلسفه و منطق بخوني . من هم به شما توصيه ميکنم يک دوره جامعه شناسي نويسندگان و تئوريسين هاي غربي رو بخوني
    + نظام مقدس 
    اگه فرصتي بود در مورد عدم تفکيک پذيري شخصيت حقيقي و حقوقي فقهاي خبرگان هم که بهش اشاره کرديد مطلب خواهم نوشت و ان هم تاييد ديگري بر مدعاي غير قابل اجرا بودن نظريه ي ولايت فقيه دارد
    + نظام مقدس 
    اقا محسن در 99 درصد مباحثي که ما با حاجي داشتيم حق با ايشون بوده و طرف مقابل در کمتر از يک درصد ذي حق بوده اگه بيشتر بحث کنيد متوجه اين نکته ميشيد . تازه اون يک درصد رو هم ابانس ميدهند و بعد جاي ديگه تلافي اش رو در ميارن .
    حاج اقا من يکسري مطالب رو در ايام چهلم شهادت دوستتون بصورت خصوصي فرستادم که اکنون قصد دارم به تدريج اون رو بصورت مفصل مطرح کنم .
    و اما شوراي رهبري :
    اصل يکصدو يازدهم قانون اساسي اصلاحي سال 68 :
    هرگاه رهبر از انجام وظايف قانوني خود ناتوان شود يا فاقد يکي از شرايط مذکور در اصول پنجم و يکصد و نهم گردد يا معلوم شود از اغاز فاقد بعضي شرايط بوده است از مقام خود برکنار خواهد شد تشخيص اين امر به عهده ي خبرگان مذکور در اصل يکصد و هشتم ميباشد در صورت فوت يا کناره گيري يا عزل رهبر خبرگان موظفند در اسرع وقت نسبت به تعيين رهبر جديد اقدام نمايند تا هنگام معرفي رهبر شورايي مرکب از رئيس جمهور و رئيس قوه ي قضاييه و يکي از فقهاي شوراي نگهبان به انتخاب مجمع تشخيص مصلحت نظام همه ي وظايف رهبري را بطور موقت بر عهده ميگيرد ...............

    حالا سوال اينجاست که اگر شخص مناسبي براي اين جايگاه پيدا نشود تکليف چيست ؟ ايا اصلا چيزي به اسم شوراي رهبري با ترکيبي که در قانون اساسي امده است در نظريه ي ولايت فقيه وجود دارد ؟ اقاي مخبر شما به من گفتيد که اگر رهبر کنوني برکنار شود شوراي رهبري وظايف ايشان را بر عهده خواهد گرفت ايا شوراي رهبري ميتواند بطور دائم اين وظيفه را به عهده بگيرد ؟ در اين مورد در قانون اساسي اشره اي نشده و اين خود يکي از نواقصي است که نظريه ي ولايت فقيه را فاقد ضمانت اجرايي ميکند آخه مسئله اينجاست که ترکيب شوراي رهبري هماهنگي با نظري ي ولايت فقيه ندارد و کسي مثل احمدي نژاد يا هر شخص ديگري نميتواند بعنوان جانشين معصوم و منصوب معصوم ( انطور که در نظريه ي ولايت فقيه امده است ) زعامت امور را بدست بگيرد . ايا واجب است که حتما يکنفر انتخاب شود ؟ امديم و اصلا شخص صاحب صلاحيتي نبود که رهبري را به عهده بگيرد يا اشتباه کنند يا شخص مناسب را پيدا نکنند کما اينکه ديديم در انتخاب خامنه اي دچار اشتباه شدند شايد اصلا شخص مناسبي وجود نداشته و يا خبرگان نتوانسته شخص مناسب را پيدا کند انوقت تکليف چيست ؟ ايا اينها از نواقص و اشکالات نظريه ي ولايت فقيه نيست ؟ ايا ممکن نيست شوراي رهبري يا خبرگان اشتباه کنند ؟ اگر به گمان اکثريت جامعه خبرگان اشتباه کرده باشند تکليف چيست ؟ / ايا اصلا نظريه ي ولايت فقيه قابليت اجرا شدن دارد ؟ ايا در تاريخ انقلاب نظريه ي ولايت فقيه حتي يکبار بطور صحيح اجرا شده است ؟ در مورد خميني کبير نميتوان گفت وي ولي فقيه بوده چون اولا قبل از انقلاب ميگفت من هيچ سمت اجرايي را بعد از پيروزي قبول نخواهم کرد و بعد از انقلاب در نوک قله ي اجرائيات قرار گرفت و ثانيا در انتخاب ايشان و نظارت بر ايشان خبرگان کاملا بي تاثير بوده و هم اکنون نيز خبرگان کاملا بي تاثير است و اين از نواقص قانوني و حقوقي و اجرايي نظريه ي ولايت فقيه است . چرا خبرگان رهبري در سال 67 از خميني کبير در مورد اعدام و قتل عام صدها تن از دگر انديشان سوالي نپرسيد و ايا با اين حساب اکنون نميتوان گفت بنا به صدها شاهد و مثال تاريخي خميني کبير از شرط عدل ساقط شده بوده ؟ اصلا اگر ولي فقيه انتخابي مکررا دچار اشتباه شود تکليف چيست ؟ ايا چنين چيزي امکان ندارد ؟ ايا خميني کبير مکررا دچار اشتباهات نميشد ؟ ميخواهيد دهها مثال و نمونه ي تاريخي را بياورم ؟ البته نظر و تشخيص من شرط نيست ولي تجربه نشان داده خبرگان رهبري که اصلا تشخيص ندارند بنابر اين تشخيص من از انها بهتر است .

    امروز که داشتم قانون اساسي رو ورق ميزدم ديدم تهش نوشته در سال 68 که اين قانون اساسي اصلاح شده کلمه ي مجلس ملي به مجلس شوراي اسلامي تغيير پيدا کرده . ايا در حکومت اخندي هويت ملي و مذهبي در تقابل يکديگرند ؟ ايا از نظر خميني کبير هويت اسلامي و حتي کلمه ي ملي در تعارض با کلمه ي اسلامي و هويت اسلامي بوده ؟ به شخصه بعنوان يک ايراني متعصب خميني کبير را بعنوان يک فرهنگ ستيز شناختم و اين کار وي باعث شد بيش از قبل مطمئن شوم که انها با فرهنگ ايراني هم مشکل دارند . البته اين موضوع را بارها به اشکال گوناگون نشان داده اند مثل حذف نشان شير و خورشيد بعنوان يک نماد ملي و نه نماد پهلوي و همچنين حذف سلسله ي پادشاهي از کتابهاي درسي و بسياري موراد ديگر . برادر کوچکتر من کلاس چهارم ابتدايي است . سه تا کتاب قران دارند ولي کتابي يا اطلاعاتي که راجه به فرهنگ و هنر تاريخ ايران ندارند تازه سلسه ي پادشهان را هم که جزء اصلي تاريخ مملکت من بوده را هم حذف کردند . من نتيجه ميگيرم حکومت اخوندي و اسلامي دشمن فرهنگ ايراني است و خواهان حذف انها و ايدئولوژيهاي ناقصشان از صحنه ي مديريت اين کشور هستم . انها در اين سي سال به اندازه ي کافي امتحانشان را پس دادند و مدلشان را امتحان کردند و شکست خوردند . اگر به شکل مسالمت اميز کنار نروند از تقديم خونم به ملک اريايي دريغي ندارم .

    دروغ ميگم ؟ ؟ نه وجدانا دروغ ميگم ؟



    + پارسا 
    تعدادي از دانشجويان دانشگاه‌ علامه طباطبائي، دانشگاه شهيد عباسپور و عده‌اي از طلاب مشهد روز پنجشنبه 12 آذرماه با آيت الله جوادي آملي ديدار و گفتگو كردند.
    در ادامه اين ديدار آيت‌الله جوادي آملي در پاسخ به سوال يكي از دانشجويان حاضر در جلسه مبني بر اينكه شائبه‌ و شايعه‌هايي مطرح شده مبني بر اينكه حمايت جنابعالي از مقام معظم رهبري بعد از انتخابات نامحسوس شده است، تأكيد كرد: شما اصلا به اين حرف‌ها توجه نكنيد و اصلا اين‌طور نيست.
    به گفته كشوري، آيت‌الله جوادي آملي همچنين در پاسخ به پرسش يكي ديگر از دانشجويان مبني بر اينكه نظر شما در مورد قانون‌شكني سران اغتشاشات اخير چيست؟ گفت: شما بايستي در اين خصوص به سخنان مقام معظم رهبري توجه كنيد و گوشتان به حرف‌هاي ايشان باشد و ببينيد كه ايشان چه مي‌گويد.
    كشوري ادامه داد: آيت‌الله جوادي آملي در پايان سخنانشان براي موفقيت دولت در حل مشكلات اقتصادي مردم دعا كردند.
    + محسن 

    آقاي نظام مقدس

    من مدتهاست تمام نظرات شما و پاسخهاي حاجاقا رو ميخونم و اعتراف ميكنم كه با بساري از انتقادات شما كاملا موافقم و اصلا اينها تناقضات و انتقاداتي هستش كه نسل من و نسل هاي جديدتر از من هم دارن اما:

    در رابطه با نحوه ي ورود به بحث هاي نظري اتفاقا من با حاجاقا موافقم و روش ايشون رو درست و منطقي ميدونم (هرچند كه احتياجي به تاييد امثال بنده نيست)

    البته اين به اين معني نيست كه لزوما همه ي سخنانشون درست و غير قابل نقد هستش ولي چيزي كه هست روش ايشون كاملا علمي و منطقي و حقيقتا منصفانه هستش و اصولا در بحث هاي نظري و فكري اگر روشي جز اين برگزيده بشه راه به هيچ كوره دهي نميبره...

    جسارتا مشكل شما اينه كه از اول يك فرضي رو در ذهنتون مسلم فرض كردين و بعد دنبال استدلال هستين براي اثبات فرض تون.

    يعني شما از اول پذيرفتين كه اين نظام تحت هر شرايطي از بيخ و بن غلطه و بعد با اين پيش فرض وارد بحث شدين.

    خوب كاملا واضح و روشنه كه اين روش كاملا در مقابل روش علمي قرار داره و مخالف روح حقيقت خواهيه و ناگفته پيداست كه نتيجه اي هم نخواهد داشت.

    شايد براتون اين سوال پيش بياد كه مني كه اين حرفهارو ميزنم پس حرفهاي من در كامنت قبلي ديگه چيه؟!

    حرف من اينه كه اين بحثهاي نظري تا وقتي كه منجر به اصلاح امور در عمل نشه فايده اي نخواهد داشت.

    يك عده حكومت كنن و بر ملت و مقدرات كشور حاكم باشن و يه عده هم هي بشينن بحثهاي نظري كنن در مورد حكومت.

    خوب تا وقتي اين بحثها تاثير عملي نذاره سودي نخواهد داشت

    جز اينكه در حوزه ي نظر اذهان مثلا در مورد ولايت فقيه و حكومت اسلامي روشن ميشه كه البته اين در جاي خودش بد نيست.

    خيلي از انتقادات و ايرادهاي شمارو دقيقا من هم دارم ولي من و شما از دو نظرگاه متفاوت داريم انتقاد ميكنيم.

    شما از ناحيه ي مخالفت با حكومت اسلامي و ولايت فقيه انتقاد ميكنين و همون طور كه گفتم با پيش فرض مخالفت با ولايت فقيه و اصل حكومت اسلامي وارد بحث شدين ولي من حقيقتا انتقاداتم با اين پيش فرض نيست.

    البته تعصبي هم ندارم كه حالا تحت هر شرايطي بخوام از حكومت اسلامي و ولايت فقيه دفاع كنم.

    من و شما ميتونيم حرفهاي سيد رو قبول نكنيم و مجاب نشيم ولي قبول كنيم كه در بحثهاي نظري و فكري روش ايشون روش درستيه.

    البته باز هم تاكيد ميكنم روش ايشون درسته و نه لزوما همه ي سخنانشون.

    اميدوارم از من دلگير نشده باشين و اينم بدونين كه من احساس شمارو درك ميكنم. (فكر ميكنم هم نسل هم باشيم)

    + نظام مقدس 
    اقاي محسن خيلي ممنون از نظرتون اين حرفهاي شما رو من الان يکسال هست دارم به حاجي ميزنم دقيقا و دقيقا همين حرفها رو با همين مدل استدلال اما حاج اقا يک رويه اي دارند در برخورد با سوالات و اون اينه که همه ي اشخاص با شيوه ي صحيح تفکر و استدلال اشنا نيستند و غلط فکر ميکنند و اين در مورد همه صادق است . و اينکه همه ي مشکلات بخاطر اينه که اشکال از مسلماني ماست . حاج اقا يکبار ديگه هم ميگم علي رغم اينکه در اين يکسال بارها گفته ام : توده ي مردم کاري ندارند که فلان علامه در فلان کتاب در فلان سال چي گفته و يا اينکه ريشه هاي کلامي و فلسفي اسلام و ولايت فقيه چيست . چيزي که مردم ميبينند اينه که نظام تحت حاکميت قران و اسلام فاسد ترين نظام دنياست و مدعي جانشيني امام زمان مردم زن و بچه و پير مرد و پير زن را ميزند و ميکشد و دستور کشتار و تجاوز ميدهد و هر که در انجام اين اعمال بهتر عمل کند ترفيع درجه ميگيرد و خبرگان هم که يک مشت اخوند درباري بيشتر نيستند و اين به معناي دلزدگي از دين و حکومت ديني است . و سرانجامش هم از هم اکنون مشخص است .
     <      1   2   3      >