• وبلاگ : سراي انديشه
  • يادداشت : ولايت يا خلافت يا وکالت فقيه ؟! (قسمت دوم )
  • نظرات : 6 خصوصي ، 15 عمومي
  • تسبیح دیجیتال

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     

    سلام

    اتفاقا سئوال من هم همين است كه اگر ولي فقيه حكمي داد اول بايد اجرا كرد يا اول بايد تعقل كرد ؟ اگر پاسخ اول مورد تائيد شما باشد كه تعقل كجا ميرود ؟‏ اگر پاسخ دوم درست است كه التزام كجاست ؟‌ به نظرم احكام ولايت فقيه در مجموع مورد نظارت خبرگان است به واسطه آنكه او معصوم نيست و صرفا خطاهاي بزرگ را بايد رصد كرد يا مجموع خطاهائي كه كاملا روشن باشد ! وگرنه خليفه دوم هم هنگام احتضار رسول مكرم اسلام (به راي عقل خويش ) نخواست ايشان مكتوبي بنگارد با اين استدلال كه پيامبر در تب است و .. . . مانع شد و از قرار معلوم حتي هنگام حضور نبي مكرم اسلام هم با القاي نظر خود ، مقبوليت مردمي را بر عصمت نبوي ترجيح داد اما آنچه مشخص است مشروعيت حكم ولي فقيه به واسطه تنفيذ شرع است نه مقبوليت مردم و به قول شما حاكميت فقيه و حتي امام با خواست مردم رخ ميدهد اما فرموده ايد اجبار شنيده ام امام اولين بارها مردم را به دليل نپذيرفتن اوامر خويش به ملامت گرفت و يا اشباح الرجال گفت و آرزوي مرگ نمود و . .. . اما هيچگاه حكومت خويش به دليل عدم همراهي مردم به ديگري واگذار نكرد حتي به قيمت جانهاي بيشمار يارانش و مردم بسيار

    پاسخ

    محمد حسن عزيزم سلام . اگر ولي فقيه حكم داد بايد اجرا كرد . تعقل و بررسي هاي نظري به هيچ وجه راه را بر التزام عملي نمي بندد . درباره خيفه دوم كه اصلا حرف به اينجاها نمي رسد چرا كه طرف ايشان پيامبر معصوم است و آنچه پيامبر معصوم مي گويد واجب و نص است و در برابر نص كسي حق اجتهاد ندارد .ضمنا در سقيفه تا آنجا كه منابع خود برادران اهل سنت هم نشان مي دهد مقبوليت عامه به معنايي كه امروزه مطرح مي شود وجود نداشته .براي اطلاع بيشتر به كتاب (الامامة و السياسة ) نوشته ابن قتيبه دينوري مراجعه فرمائيد .وقتي حاكميت اسلامي شكل مي گيرد و با بيعت و انتخاب مردم محقق مي شود كسي حق واگذاري آن را به غير ندارد و تا وقتي يك نفر براي دفاع از نظام اسلامي زنده است بايد از آن پاسداري كرد يا به شهادت يا به اسارت . سخن در وصف قبل الاحدوث است نه شرايط بعد الحدوث .