وبلاگ :
سراي انديشه
يادداشت :
از انديشه مطلق تا مطلق انديشي
نظرات :
1
خصوصي ،
15
عمومي
نام:
ايميل:
سايت:
مشخصات شما ذخيره شود.
متن پيام :
حداکثر 2000 حرف
كد امنيتي:
اين پيام به صورت
خصوصي
ارسال شود.
+
جادوگر سياه
انقلاب فرزندان خود را ميخورد
جناب مخبر اشتباهي که شما ميکنيد اين است که فکر ميکنيد اين خانه از پاي بست صحيح بنا شده است و ايندگان از ارمانها و اهداف اوليه بنايانگذارش فاصله گرفته اند . خير اينگونه نيست بنيانگذار نظريه ولايت فقيه اکنون مسئول مواضع نا صحيح و هزينه زا و جانبدارانه و نقد پذير رهبري هستند و همان انديشه ها ي امام راحل الان جلوي اصلاح رهبري را گرفته است . همان نظريه ولايت فقيه الان نا کارامدي اش مشخص شده است . همان نظريه ولايت فقيه الان موجب استبداد و ديکتاتوري شده است . غير از اين است که اشخاص مقصر در حوادث بعد از انتخابات اکنون به نوبت در حال ترفيع گرفتن و تشويق شدن از جانب رهبري هستند ؟ چيزي در مورد اعدامهاي انقلابي و جنايات سال 68 در زمان امام راحل و نخست وزيري مهندس موسوي شنيده ايد ؟ لطفا دوباره نگوييد که نظريه ولايت فقيه درست است و اسلام درست است و اشکال از مسلماني ماست اگر دقت کنيد ريشه هاي مشکلات امروزي دقيقا در سيره ي فکري و عملي امام خميني تئوريزه شده است . بر خلاف انچه شما و خيلي هاي ديگر فکر ميکنيد اغازگر مشکلات کنوني ايت الله خميني و تفکرات استبدادي اش است .
پاسخ
جناب جادوگر اشتباه بزرگتري كه شما مي كنيد آن است كه بدون آنكه مباني انديشه امام راحل را بدانيد چنين بي مهابا به ايشان مي تازيد . يكي از مشكلات شما و برخي كه چون شما مي انديشند آن است كه فكر مي كنيد امام نظريه پرداز ولايت فقيه است و اين خود گواه بي خبريتان از سابقه مسئله ولايت فقيه در فقه شيعه است . امام نه نظريه پرداز بلكه اجرا كننده اين اصل بوده اند ضمن اين كه اگر مباني ولايت فقيه را به درستي مطلع بوديد مي دانستيد كه ولي فقيه نيز هرگز از حوزه نظارت يا نقد خارج نيست . مشكل ما آن است كه آنچه امروزه برخي به عنوان ولايت فقيه معرف مي كنند آن چيزي نيست كه در مباني اسلامي و انديشه هاي تابناك امام راحل و ساير رهبران انقلاب اسلامي وجود دارد . متاسفم كه نمي توانيد بين قانون و اجراي قانون ، بين ابدئولوژي و عمل بر طبق آن تفكيك قائل شويد و گر نه هرگز نمي گفتيد كه :لطفا دوباره نگوييد که نظريه ولايت فقيه درست است و اسلام درست است و اشکال از مسلماني ماست ... . با اين نحوه استدلال و قياساتتان مرا به اين گمان سوق مي دهيد كه هيچ دانشي در زمينه مباني انديشه اسلامي و تفكرات امام راحل و بلكه اصول انديشه هاي اسلامي نداريد اگر چنين باشد سخن گفتن در اين زمينه را موجب ابطال وقت و اتلاف عمر مي دانم مگر آنكه عالمانه از نقطه افتراق باورهايمان موارد مورد نزاع را به بحث بنشينيم . توصيه مي كنم شما و مانند شما آنقدر زاويه ديدتان را محدود به مصاديق نكنيد كه قدرت تفكر درباره كلّيات و مفاهيم را كه معيار انطباق مصاديق بر آنهاست از دست بدهيد. همانطور كه ما هم نبايد چنان كلّي نگر و مفهوم انديش باشيم كه لزوم تطبيق مصاديق بر مفاهيم و قواعد را به فراموشي بسپاريم .