• وبلاگ : سراي انديشه
  • يادداشت : تقارن علم با عمل
  • نظرات : 0 خصوصي ، 8 عمومي

  • نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     

    نا گفته نماند که در پاسخ شما هم نکته اي موجب تولد اين عرايض بنده شد و آنهم اين نکته که فرموده ايد :

    نکته ديگر اين که سلامت نفس و فطرت جواناني از آن دست که عرض شد زمينه مساعدي است که بايد از آن براي ارائه صورتهاي ذهني صحيح بهره جست (که قطعاً بر اساس - الحق من ربک - هر باور يا کلمه حقي از او سبحانه و تعالي است) و در گام بعدي با برداشتن موانع فکري يا حلّ تعارضات عملي ، آن صورتهاي ذهني را به سوي استکمال به علم رهنمون شد . مقصود برادرتان اين بود که وجود صحنه هايي از آن دست و وجود عطش زايد الوصف جوانان به معنويت ، نشان دهنده وجود اين زمينه و استعداد در قلوب پاک و آفت نرسيده آنهاست و از اين به بعد اين ما هستيم که بايد با عمل به سيره نبوي در شيوه اخلاقي و سلوکي خويش راه را براي نزديکي اين نسل مظلوم به آناني که مي توانند صورتهاي ذهني صحيح القا کنند و آنها را تا بار يافتن به مقام علم بپروردند باز کنيم تا به ياري خدا شاهد جوانه زدن شکوفه هاي عمل صالح – آنچنان که شايسته است – بر درخت زندگي آنان باشيم .

    در خاتمه باز هم ضمن تشکر مجدد عرض کنم که ايشان ، اصلا چرا فقط جوانان ، بلکه اين بنده هم چه کنم که مثلا پاسخ شما براي بنده هم معلوم شود ، البته مطبوعش ؟ وخلاصه در کجا معلوم مي شود ؟ آيا بقول شما در ذهن ؟ خب کجاي ذهن ؟ در حس ؟ قلب ؟ و يا حافظه ؟ و يا اينکه بهنگام يادآوريش ؟

    بنده فکر مي کنم اين اتفاق در سراي انديشه رخ مي دهد ، شما چه فکر مي کنيد ؟

    فعلا خدا نگهدار

    پاسخ

    بسم الله الرحمن الرحيم

    برادر عزيزم سلام

    از آنجا كه علم به قطع برهاني مقوله وجودي است و وجود مقول به تشكيك پس علم هم حقيقت مقول به تشكيك خواهد بود بر همين اساس و همانگونه كه علماء امت محمد (ص) صلوات الله عليهم فرموده اند علم در مرتبه اي علم مسموع است و در مرتبه اي علم مطبوع و هر مرتبه در مراتب تشكيكي خود عرض عريضي دارد. اما درباره آن اتفاق مبارك كه فرموديد (حركت علم مسموع به سوي علم مطبوع)با شما هم داستانم ، اين استكمال جز در سراي انديشه نمي افتد اما بايد دانست كه علم از عالم بالاست كه به حق سبحانه عرضه مي كنيم ( ربّ زدني علماً) پس تلاشهاي ما همه در نقش علل اعدادي خواهند بود تا به بركت آن جان ما در جميع شئون و مراتبش از ورودي هاي حس گرفته تا خيال و ذهن و نفس و عقل مستعد قبول فيض علم از فياض علي الاطلاق گردد و چون شيء استعداد يافت حق سبحانه و تعالي دائم الفيض است و فياّض .

    به هر روي از قلب مصفا و مباركتان براي حصول توفيق در مسير شكوفا كردن اين استعداد در خود و ديگران ، استدعاي دعاي فراوان دارم .

    در پناه مهربان عالم سربلند باشيد .

    يا حق