• وبلاگ : سراي انديشه
  • يادداشت : ما گناهكار نيستيم ( قسمت آخر )
  • نظرات : 2 خصوصي ، 29 عمومي
  • ساعت دماسنج

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     

    سلام حاج آقا

    من هم خيلي دوست داشتم وبلاگتون رو بيابم و جواب كامنتهاي قبليتون رو بدم بدون اغراق عرض ميكنم ولي متاسفانه وبلاگتون باز نميشد الان هم خيلي خيلي منتظر شدم ( البته اين گفته بي منت هستها )

    در مورد كامنتتون هم بايد بگم من قصدم از اين نوشته اين بود كه نقاط منفي رو يه خرده اون هم در برخي از اساتيدمون برجسته كنم ، همين

    ميدونيد برخي از اساتيد سر كلاسها انقدر دم از روشنفكري ميزنند و تو سر آدم هاي متحجر ميزنند ولي وقتي خودشون توي همون موقعيت قرار ميگرند برخوردشون از اون آدم هاي سنتي ، سنتي تر ميشه و

    آدم يه جوري احساس ميكنه بهش توهين داره ميشه و حتي اساتيدي كه داري ازشون درس ياد ميگيري به اون چيزي كه دارن بهت ياد ميدن اعتقادي ندارن و بعد پيش خودت ميگي پس چرا من دارم وقتم رو تلف ميكنم پاي يه مشت شعاري ميشينم كه خودشون هم در عمل قبول ندارن و....

    پاسخ

    بسم الله الرحمن الرحيم

    دوست بزرگوارم سلام
    مقدمتان را گرامي ميدارم .

    با شما موافقم كه در برخي از ما ميان حرفهايي كه مي زنيم و عملكردي كه داريم فرسنگها فاصله است . گاهي چنان اين فاصله عميق مي شود كه گويي اصلا هيچ باوري به آنچه گفته ايم نداريم و تحمل چنين چيزي براي آنان كه قرار است از ما بياموزند بسيار دشوار و سؤال برانگيز خواهد بود.

    اما از يكي از اساتيدم چيزي آموخته ام كه مرا از اين رنج رهانيده است و او نيز اين رهايي را وامدار امير رهايي حضرت علي (ع) است كه فرمود : ( انظر الي ما قال و لا تنظر الي من قال ). استاد من مي فرمود : آنجا كه مجال كلام است مجراي عمل به اين فرمايش حضرت مولي است و آنجا كه مجال عمل است گفته ها ميزان رفتار ها هستند .ممكن است رفتارها گاهي با گفتار ها هماهنگ نباشد اما اين به معني بي اعتباري گفته ها نيست چرا كه اعتبار گفته ها و انديشه ها به عدم مخالفت با عقل و وحي است و اعتبار رفتارها به مطابقت با مباني انديشه ها . بسا گفتارهاي نيكو كه گوينده اش با عمل نكردن به آن هلاك مي شود كه پيامبر بزرگ ما (ص) فرمود : ( رُبَّ عالمٍ قَد قَتَلَهُ جَهلُه ).

    فرق گذاشتن ميان ميدان عقل نظري و عقل عملي شما را از چنين رنجي مي رهاند و به جاي افسوس خوردن بر استماع سخنان آنان به فكر كردن در گفته هاي آنها وا مي دارد و موجب مي شود تا با جدا كردن صواب از ناصواب سخنانشان زمينه تعالي عقل عملي تان را در پرتو رشد عقل نظري تان بيش از پيش فراهم آورديد.

    در پناه مهربان عالم سربلند باشيد .

    يا حق