و عليكم السلام
از اين كه مطلب را مطالعه فرموديد و نظرتون رو درج كرديد ممنونم
درباره جمله آخر ، از آنجا كه حضرت استاد از در دوران مبارزات و تا دوران پيروزي تا دوران شهادت آن بزرگوار با ايشان از نزديك مأنوس بوده اند من قول ايشان را به واقع نزديك تر مي دانم تا نظر شما . غير از اين كه من هر چه تفحص كرده ام در سراسر حيات اين شهيد بزرگوار از بي عدالتي هايي كه شما فرموديد اثري نيافته ام كاش مصداقي از آن بي عداتي ها را مي فرمويد بلكه ما هم روشن مي شديم ، مضاف بر اين كه فرضا بتوان برخي از اعمال ايشان را مورد نقد قرار داد ( كه احتمالش به خاطر عدم عصمت منتفي نيست ) اما از آنجا كه مفاهيم در مورد انسانها نسبي است شايد نتوان از آن روزگار تا امروز عادل تر از ايشان را سراغ كرد .
اما درباره علماء اين مشكلي كه فرموديد دامنه اي گسترده از علماء اسلام دارد بلكه اين مشكل تمام عالمان است ،زيرا تفكر تا وقتي در حوزه فكر است چون مورد تعارض قرار نمي گيرد جلوه حقيقي خود را نشان مي دهد اما وقتي بنا شد به موقع اجرا در بيايد قطعا با كارشكني ها ، تعارضات و موانعي بيرون از حوزه ذات انديشه مواجه مي شوند كه ممكن است از به تحقق پيوستن آن افكار آنچنان كه بوده اند جلوگيري كند همانطور كه مي بينيم انديشه معصومانه علي (ع) هم وقتي قرار مي شود به موقع اجرا درآيد با كارشكني معاويه ها و خوارج و منافقين آن چنان كه مدّ نظر آن حضرت بود تحقق نمي يابد .
بنا بر اين انتقاد حضرتتان اگر چه در برخي از موارد به واسطه همه جانبه نگرانه نبودن برخي انديشه هاي عالمان رواست اما نمي توان كلّيت مورد نظر شما را درباره آنها پذيرفت .
موفق باشيد .