• وبلاگ : سراي انديشه
  • يادداشت : رأي ملت ؟؟؟!!!!
  • نظرات : 2 خصوصي ، 7 عمومي

  • نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     

    با سلام مجدد خدمت برادر عزيزم حاج آقا مخبر گرامي

    با نگاهي ديگر خدمت رسيدم تا عرض كنم :

    فرموده ايد :(( ميزان رأي ملت است )) اين فرمايش نوراني امام راحل که محور بُعد جمهوريت ما و بيانگر نظام سياسي اجتماعي « جمهوري اسلامي » در قرائت امام راحل از اسلام است ، علي رغم اين که يکي از صريح­ترين بيانات ايشان است در سالهاي اخير بدل به يکي از مناقشه برانگيز­ترين نظرات امام راحل شده است .

    عرض كنم بله ولي شايد براي اين جاي مناقشه دارد که ميزان در چه ؟ صريح نيست ، البته شان نزولش شايد بين باشد .

    فرموده ايد : برخي آن را به تبع جمهوريّت نظام ، خارج از ذات حکومت اسلامي و محصول مصلحت انديشي امام در شرايط آن روزگار مي­دانند و معتقدند که انديشه توحيدي اسلام با وجود چنين چيزي در نظام سياسي و اجتماعي خويش ناسازگار است چرا که ميزان در اسلام امر خداست نه رأي مردم .

    عرض كنم بله همان برخي که همان " چه ؟ " را به اسلامي و غير اسلامي تقسيم کرده اند ، حالا چرا از انديشه ي توحيدي هم برخوردارند ؟ شايد براي همانکه امر را هم امر يکي گرفته اند يعني خدا .

    فرموده ايد : برخي ديگر آن را رکن اصلي انديشه امام مي­دانند و معتقدند امام بدون هيچ مصلحت انديشي و تنها از سر باورمندي آن را بيان فرموده­اند و آن را با اسلام سازگار مي دانسته­اند . متأسفانه در اين گروه کساني در باور به اين نکته تا بدان جا پيش رفته­اند که دايره ميزان بودن رأي ملت را به تمام شئون سرايت داده و معتقدند که رأي ملت مي­تواند بر احکام شرعي اسلام هم مستقيماً تأثير گذار باشد به نوعي که رأي اکثريت امري جايز را نامجاز و امري مجاز را غير جايز کند .

    عرض كنم بله اينان هم شايد امر را پس از همان اصلي و فرعي دايره ي اصلي را با دايره ي اسلامي يکي گرفته اند .

    فرموده ايد : در ميان اين دو نظر ، نگاه سوّمي وجود دارد که به باور من تلقي صحيح از نظام سياسي – اجتماعي اسلام و تفسير صحيح از اين بيان امام راحل است . متأسفانه اين نگاه که از هر دو نگرش ياد شده قدمت و دقت بيشتري دارد به دلايلي که بيان آنها در اين مقاله نمي گنجد ، در سالهاي اخير مورد بي مهري قرار گفته و تقريبا از گفتمان سياسي حاکم بر جامعه محو شده است و به نظر مي­رسد که همين اتفاق نامبارک از سويي موجب تلقي مخالفت نظام سياسي - اجتماعي اسلام ، با جمهوريت و از ديگر سوي موجب زعم تأثير گذاري آراء عمومي بر احکام قطعي ديني گرديده است .

    عرض كنم بله بعد از آن نظر مخالف و موافق در ميان موافقين موافق و مخالف هم مي توان داشت که از دو رقم مثلا تفسير مثلا صحيح و رقم ديگرش از نگاه صحيحي برخوردار باشد که اين مانده به اينکه نظر ، نگاه ووو که از چه منظر حداکثر دو رقميست ؟ و مقسم ايندو چه ؟ يعني کداميک از قسمين است ؟ يکي از ايندو که نمي شود ، هردو هم که صورت مسئله را پاک نمي کند ، مي مان هيچيک !؟ که فکر مي کنم بنا را بر همين گذاشته باشيد ! در حاليکه در پي به کرسي نشاندن يکي از ايندو مي باشيد مثل مثلا تفسير صحيح و از ايندست که يکي از قسمين مي باشد و نه هيچکدام !؟

    بنا براين تا اينجا که مسئله همان " چه ؟" شد که در ابتدا عرض شد .
    خب آنچه که در پي مي آيد هم بشرح ايضا بر همين مبنا مي باشد .

    ممنون از توضيحي که بفرماييد ، برادرتان