• وبلاگ : سراي انديشه
  • يادداشت : ديروز را چه شد ؟ امروز را چه مي كنيم ؟
  • نظرات : 6 خصوصي ، 40 عمومي
  • ساعت دماسنج

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     <      1   2   3      >
     

    سلام

    همه ي نوشته هاتون را خوندم .

    وبلاگتون را لينک ميکنم .

    ياعلي

    سلام ...

    خيلي حيفم مياد كه نميتونم همه ي نظرات نوشته و جوابهاي شما را بخونم ...

    فرصت زيادي براي توي اينترنت موندن ندارم ...

    مثل هميشه ممنون از زحماتتون ...

    يا علي ...

    + واقعا مهمه 
    برو روزنامه امروز کيهان رو بگير بخون
    تو يه مقاله نويسنده کيهان خاتمي رو با بينظير بوتو مقايسه کرده و او رو اشکارا تهديد به ترور و قتل کرده بعد بگو نظام اسلامي
    پاسخ

    شما با کدومشون مشکل داري ؟ با مقايسه ؟ با کيهان ؟ با نظام اسلامي ؟ با آقاي خاتمي ؟ يا .... ؟ روزنامه کيهان بلندگوي يک تفکر خاص است نه نماينده تماميّت نظام . البته عملکرد يک بام و دو هواي دادگاه مطبوعات با برخي روزنامه ها البته جاي تعجب و سؤال دارد ؟

    سلام

    خوبين سيد

    يه سري هم به ما بزنيد

    اپم با يکي از شعرام

    + باغبون 
    سلام
    مطلب خوب و روشنگرانه ي شما را خواندم.
    در مورد جوابيه ي كامنت ها هم حق با " احل" است: صبر و سعه ي صدرتان در مواجهه با چنين مواردي ستودني است.
    خداوند بر توفيقات شما لحظه به لحظه بيفزايد.
    + عارفه خانم 

    روحاني محترم ديدم در اين قسمت از لفظ مرحوم براي شريعتي استفاده فرموديد!!!!!

    خواستم تذكر دهم حتي يك بچه 8 ساله نيز اكنون مي دادند شريعتي فقط وفقط ساخته و پرداخته دست ساواك بوده وبس.

    لابد براي اثبات روشنفكر نمايي !!!! از مصدق اين خائن بزرگ هم با لفظ مرحوم ياد خواهيد نمود!!!!!

    كه در اين صورت ادبياتي سخت كاسبكارانه وچندش اور اتخاذ نموديد.

    ضمنا در حوزه آفات اساسي بايد از يكي از مهمترين آفات يعني اقليت گمراه به اصطلاح اصلاح طلب!!!!!! انحراف طلب به خصوص در حوزه روحانيت كه باعث 8 سال سوختن ها وساختن هاي مردم غيور ودختران حريت پيشه در همه زمينها بودند نيز ياد مي كرديد همان روفوضگان 3 سال پيش وسال آينده.

    اين آفات اساسي در تمام حوزهايي كه شما ياد نموديد اقتصادي فرهنگي سياسي و.... تاثير به سزا و انكار ناپذيري داشته كه البته در اين 3 سال با مردود شدنشان توسط مردم غيور ايران كمرنگ و كمرنگ تر شده اما دوباره به جريان افتاده.....

    جريان دوم خرداد را به عنوان آفتي اساسي متاسفانه سهوا يا عامدا از قلم انداختيد!!!!!!!

    پاسخ

    بسم الله الرحمن الرحيم

    سلام

    درباره مرحوم دكتر شريعتي بايد عرض كنم با وجود اين كه بر انديشه هايشان اشكالاتي وارد مي دانم اما در مورد ايشان برخلاف حضرتعالي بد بين نيستم و اين ديدگاه را مديون خاطرات رهبر معظم انقلاب (دام ظله ) از مرحوم دكتر و نيز سيره عملي امام موسي صدر ( اعاده الله الينا ) در برابر ايشان و كتاب بي نظير ( شريعتي جستجو گري در مسير شدن ) اثري از شهيد مظلوم آيت الله دكتر بهشتي ( ره ) هستم . شايد اگر شما هم به اين سه منبع نظري از روي انصاف بياندازيد با من هم عقيده شويد .

    مطلب ديگر اين كه علي رغم برخي انتقادات كه به برخي از تئوري ها و عملكردهاي دولت اصلاحات دارم هرگز مثل شما فكر نمي كنم . يادم نمي رود كه رهبر معظم انقلاب حضرت آيت الله خامنه اي (دام ظله ) دوم خرداد را حماسه ، و رياست جمهور وقت را انساني مؤمن و معتقد به نظام اسلامي و نا اميد كننده دشمنان كج فهم انقلاب ناميدند .

    فكر ميكنم همين كه برخي مي كوشند تا نيروهاي معتقد به اصل نظام را رو به روي هم قرار دهند آفتي بوده كه از نوشتن آن غفلت ورزيده ام .

    فحش هايي كه براي عمل مرتكب نشده ام به من داديد را ناديده مي گيرم .

    در پناه قرآن و عترت سربلند باشيد .

    يا حق

    سلام

    خدا قوت

    پاسخ

    سلام . حق ياورتان باد
    + ط.مخبر 

    به نام خدا

    با سلام خدمت همه ي دوستان علي الخصوص جناب آقاي يزدي.

    با تشكر از تذكرات شما بايد بگويم من قصد نداشتم با قولي غير ليّن با جناب مرز پرگهر صحبت كنم ولي انگار بي تجربگي كار خودش را كرده است.گرچه از خودم هم انتظار ندارم كه به اندازه ي بزرگاني مثل شما يا حاج آقاي مخبر با كساني كه به مقدسات من توهين مي كنند،با بردباري برخورد كنم.باز هم از تذكّر به جايتان سپاسگزارم.

    و در جواب جناب آقاي حسين(البتّه بخشي كه به من مربوط مي شد)اولا بايد بگم بله درسته قرار نيست كسي براي ما فرش قرمز پهن كنه،ولي قرار نيست كسي هم فرش ما رو از زير پامون بكشه.ثانيا مگر ما الآن شكست خورديم كه شما اينطور در مورد اين مبارزه قضاوت مي كنيد؟درسته كه اين موانع پيشرفت ما رو در دوره اي كند كرد ولي مي بينيد كه متوقف نكرد و حتي باعث سرعت گرفتنش در دوره هاي بعدي شد.اتفاقا با همه ي ضرر هاش خوبي هاي خاصّ خود رو داشته.مثلا اين روزها مي بينيم كه اين تحريم هاي اقتصادي از جهاتي باعث شده كه ما كمتر از ديگر كشورها در اين تسونامي اقتصادي غرق بشيم. گرچه حتما تاثير خود را گذاشته و خواهد گذاشت ولي قطعا به اندازه ي يك كشور مثلا اروپايي نخواهد بود.اميدوارم كه توانسته باشم منظور خودم را بيان كنم.

    حاج آقاي مخبر

    جدا عذر خواهي مي كنم كه اين همه در بحث هاي مربوط به شما مداخله كردم و متاسفم كه آنقدر روي اين مباحث كار نكرده ام كه بتوانم نظر بدون شبهه اي براي شما بنويسم.

    به اميد ديدن جواب هاي دقيق،روشنگرانه و كامل خودتان.

    التماس دعا

    در پناه حق

    پاسخ

    بسم الله الرحمن الرحيم

    خواهر بزرگوارم سلام

    همين كه با حضورتان و مكتوباتي كه از سر صدق و تعهد مي نويسيد موجب غناي مباحثات و گفتمانهاي دوستان مي شويد بايد از شما سپاسگذار باشم مضافاً بر اين كه من هم آنقدر كه خيال مي كنيد بزرگ نيستم يعني در حقيقت اصلا بزرگ نيستم . بنده اي كوچك هستم از بندگان خدا فقط شايد كمي از شما حرّاف تر باشم .

    در پناه قرآن و عترت سربلند باشيد .

    يا حق

    سلام

    محضر برادر بزرگوار و متينم عرض ادب و احترام خاص دارم .

    فرمايش فقيهانه شما و نظر سفيهانه بلهائي كه كلامشان در كوته مغزيشان ظهور دارد ، و در پاسخ به آنها كلام عالمانه شمادر حد اقل الفاظ ممكن ، نشانه عمق معرفت شما و بها ندادن به فضولات كلامي است كه در خصوص پست عالي شما مطرح گرديد .

    جداً از نوع صبر و سعه صدرتان در مواجهه با چنين مواردي ، احساس غرور و شعف ميكنم و عميقاً خرسندم كه تكيه گاهم به روحانيتي است كه چون تاجي بر سرمان ميدرخشند .

    آن رب ودود ، سايه پر بركت شما بزرگواران را بر سرمان مستدام بدارد .

    آمين

    پاسخ

    بسم الله الرحمن الرحيم

    خواهر يا برادر بزرگوارم سلام

    خويش را حقيقتاً و نه در تعارف ، شايسته اين همه تجليل نمي دانم . لطفتان را سپاس مي گويم و درخواست مي كنم اين چنين سخناني را در حق آنان كه به حق شايسته آن هستند بيان بفرمائيد .

    همه ما از اين كه معارف و آموزه هاي بلند قرآن و عترت را به عنوان الگوي علمي و عمليمان پيش رو داريم مفتخريم و از اين كه تاج ايمان به خداي بزرگ ،قرآن حكيم و پيامبر اعظم الهي و خاندان پاكش بر سرمان مي درخشد ذات احديت را شاكريم .

    در پناه قرآن و عترت سربلند باشيد .

    يا حق

    با عرض ادب و سلام مجدد خدمت برادر عزيزم جناب مخبر و ديگر عزيزان خصوصا ط مخبر عزيز و گرامي .

    اول يك عذر خواهي بدهكارم از يكي گرفتن عزيزان مخبر .

    خدمت ط مخبر گرامي هم عرض كنم كه قرار نيست شما هم مثل ايشان بفرماييد .

    شما حرف داريد و نيازي هم نداريد كه دهن به دهن كنيد .

    اصلا جناب مخبر اين مطلب را براي چه نوشته اند ؟ فقط براي اينكه دچار خللي نشويم كه ننوشته اند ، دستاورد ها گفته شده و براي دستيابي به آرمانها هم دغدغه هايشان را مطرح كرده اند و راه چاره ها را عنوان فرموده اند .

    از قضا يكي از همين دغدغه ها آشنايي مثلا نسل سوم ماست كه با تحقيق بار را بدوش بگيرند و پيش ببرند .

    پس كافيست روشن گويي كرد و نه تنها مثل بعضي غلو نكرد بلكه اگر براي كسي هم مسئله اي مطرح است با زبان لين پاسخگويي نمود .

    خلاصه برادر آيا فرقي نيست بين شما و خداي نخواسته آنكه حرفي براي گفتن ندارد ؟ چرا و براي همين بقول ما تركها ارك ما به شما رسيد يعني نتوانستم فرمايش شما را نديده بگيرم .

    فقط اميدوارم كه از حد خود خارج نشده باشم در عرايضي كه نسبت به فرمايش شما و همچنين جناب مخبر داشته ام .

    پاسخ

    بسم الله الرحمن الرحيم

    برادر عزيزم جناب يزدي سلام

    شما به من و همه دوستاني كه خواننده وبلاگ من هستند لطف داريد . يقينا خانم ط.مخبر هم با من هم نظر خواهند بود . هميشه از حضورتان و نظرات ارزشمندتان استفاده مي برم .

    در پناه قرآن و عترت سربلند باشيد .

    + حسين 
    سلام به دوستان
    خوبه بحث داره جالب ميشه
    ما هم چند لحظه قلم فرسايي کنيم
    بله اقاي مخبر (مدير وبلاگ) نکته اي غير قابل انکار ميباشد که امام خميني در اوايل انقلاب حرف از مجاني بودن اب و برق ميزد و ميگفت روحانيان نبايد در حکومت حضور داشته باشند و من از سياست کناره گيري ميکنم و به قم ميروم و دقيقا اين جمله از ايشان است: اخوند نبايد رئيس جمهور شود اگر شک داريد لينک عکس روزنامه هاي ان زمانرا در اختيارتان ميگذارم ايا قبول داريد که سياسي شدن دين خيلي فسادها را منجر شده و خيلي سو استفاده هارا
    ايا قبول داري حکومت اسلامي ما کار خاصي انجام نداده که از عهده يک حکومت سکولار بر نيايد ؟
    به من بگو از ان شريعت اسماني که بهترين شيوه حکومت است چه معجزه اي ديده شده که از يک حکومت غير ديني ديده نميشود؟
    برميگردم به نحله ي فکري خودم پوزيتيويسم
    ايا اقتصاد اسلامي به عنوان يک علم وجود خارجي دارد؟
    اين حکومت چه کار خاصي انجام ميدهد که از عهده يک حکومت سکولار بر نيايد؟
    در مورد اينکه اسلام باعث انقلاب شد و ازادي را به ارمغان اورد بايد بگويم چون رهبر انقلاب يک روحاني بود دليل نميشود که انقلابمان را اسلامي بناميم
    انقلاب ما در وجه اول ملي بود نه اسلامي
    ملي بود براي رهايي از وابستگي و حاکمان نا لايق و سر سپرده و به کمک خيلي از نيروهاي ملي و سکولار به پيروزي رسيد اما به تدريج همه را حذف کرد
    شعار استقلال ازادي جمهوري اسلامي سه رکن ملي دارد و يک رکن مذهبي
    از شما ميپرسم؟
    ايا ما در اقتصاد از اسلام الگو گرفتيم يا در حال اجراي نظريات اقتصادي دانشمندان غربي هستيم؟
    پارلمان و انتخابات ماله اسلامه يا غرب؟(بيعت رو نگو که هيچ ريطي به انتخابات نداره)
    تئوري هاي مديريت را از اسلام گرفتيم يا از غرب؟
    انچه در ايران امروز جريان دارد اجراي دستاوردهاو تئوري هاي غربي و مادي تحت نام اسلام است و هيچ اثري از نظريه هاي نوين اسلامي نميبينيم چون اصلا اسلام فاقد چنين ظرفيتي است با شيوه غربيها داريد حکومت ميکنيد بعد هم دم از اسلام ميزنيد؟ اسلام هميشه ميخواسته قدرت رو بدست بگيره اما هيچ ايده خاصي براي اداره امور ندارد اگر مارداريم از الگوهاي غربي در همه جاي مملکت ونظاممان استفاده ميکنيم حکومت اسلامي نامي بيش نيست فکر ميکنيد اگر الان يک حکومت سکولار روي کار بود وضعمان چه فرقي داشت ؟
    هيچي فقط يکسري ازاديهاي اجتماعي بيشتر بود همين
    در جواب اون دوستي که گفتن موانع جدي مثل جنگ تحميلي مانع پيشرفت ما شده بايد بگم که اگه قرار باشه ما حکومت رو در دست بگيريم و همه برامون فرش قرمز پهن کنند و هيچ دشمني نباشه که عمه من هم بلد است پيشرفت کند توقع داريد هيچ دشمني در کار نباشد و بازيکنان تيم حريف گل به خودي بزنند/ اصلا اگه اسلام انقدر که ميگيد جادويي و معجزه اسا است چراتو اين مورد معجزه اي نشان نداد(نگيد معجزه اش اين بود که 400000 شهيد داديم) و ما تو خيلي از حوزه ها کار خاصي نکرديم البته غير قابل انکاره تو خيلي حوزه ها هم خيلي کار ها شده
    ببينيد لپ مطلب رو بگم ما داريم رو زمين زندگي ميکنيم با قوانين مادي و زميني حکومتي هم که خودش رو به اسمان منتسب ميدونه نا چاره با قوانين مادي بازي کنه و از اين جهت هيچ فرقي نميکنه اسمش اسلامي باشه يا سکولار
    شما درجواب کامنت قبلي من گفتيد انديشمندان ما نبايد انديشه شان را در محافل سياسي مطرح کنند و مخل مباني نظام نباشد چرا نبايد باشد؟
    شما خودتان با استناد به يک چند حديث و چند تا کتاب داريد رو 70 ميليون ادم حکومت ميکنيد کاري هم نکرديد که از عهده يک حکومت غير مادي برنياد اونوقت ميگيد انديشه وارد سياست نشه و بحث سياسي نکنه اتفاقا بايد وارد بشه و بحث هم بکنه و مبارزه هم بکنه و تغيير هم بده اصولا هدف خلقت انديشه همين بوده
    پاسخ

    بسم الله الرحمن الرحيم

    سلام بر آناني که همه سخنان را مي شنوند و در ميان آنها بهترينشان را برگزيده و از آن پيروي مي کنند .

    1- بر فرض كه اين جمله امام راحل كه آب و برق و .. مجاني بايد باشد صحت داشته باشد دليل نمي شود كه قيام و نهضت ملت را به دليل رسيدن به اين وعده ها بدانيم . ملتي كه ديد پس از انقلاب اين وعده محقق نشد با اين وجود هشت سال به فرمان همين امام خانه و زندگي را رها كرد و به مبارزه پرداخت و بعد از رحلت حضرت امام تا امروز به هر نحو ممكن از انقلاب خويش حمايت مي كند با سيره عملي خود نشان مي دهد كه چنين انديشه اي درباره قيام او خطاي محض است . 2- اما ورود روحانيت در پستهاي اجرائي ، اول اين كه عدم ورود به پستهاي سياسي به معني عدم دخالت در سياست نيست ؛ ديگر اين كه وقتي دولت موقت در جهت گيري هاي سياسي اش به سمت و سويي رفت كه دوباره ملّت را به خانه اول بر گرداند روحانيون به ناچار وارد عرصه اجرائي شدند در عين حال من هم هنوز فکر مي کنم به جز مناصبي که مانند رياست قوه قضائيه و برخي مناصب ديگر که وجود فقيه يا روحاني آگاه به احکام اسلامي در آنها ضروريست اگر روحانيون در پستهاي اجرائي قرار نگيرند به مراتب شايسته تر است . اگر چه جائي که روحانيون پستهاي اجرائي را هم به عهده مي گيرند به لحاظ شخصيت حقيقي خود عهده دار آن پست مي شوند نه به لحاظ شخصيت حقوقي خود که همان روحاني يا عالم ديني بودن است و از آن جهت که شخصيت حقيقي يک روحاني مانند ديگران يک شهروند محسوب شده و واجد تمام حقوق شهروندي مي شود نمي توان چنين حقّي را از آنها سلب کرد . 3- تعبير سياسي شدن دين يعني اين که دين در ذات خود با مسائل سياسي بيگانه باشد . اين حرف از هر گوينده اي صادر شود نشان مي دهد که يا دانش چنين شخصي از دين ناکافي يا اساساً ناقص است و يا عمداً و براي طرد دين از صحنه سياست چنين سخني بر زبان مي راند. کافيست سري به نهج البلاغه حضرت امير المومنين علي (ع) بزنيد . 4- چون شما اساسا به چيزي به عنوان ( حق و حقيقت ) قائل نيستيد طبيعتا نمي توانيد قبول کنيد که هر نقصي که در نظام ما ديده مي شود تنها نتيجه عدول يا عدم اجراي درست دستورات ديني است و گرنه آنچه حق و ثابت است خللي در ذات خود ندارد . 5- اين كه فرموديد انقلاب ما بيش از اين كه جنبه اسلامي داشته باشد جنبه ملّي داشت سخني است كه براي روشن شدن صحت و سقمش ( اگر چه شما بنا به نحله فكريتان اساسا به صحت و سقم چيزي باور نداريد ) كافي است سري به فيلمهاي مستند آن روزگار ، کتابهاي مستند آن ايام و هزاران هزار سند زنده اي که به عنوان نسل اول انقلاب تا امروز به آن وفادار مانده اند نگاهي بياندازيد . 6- اما از معجزات اين نهضت ديني به يکي از هزاران اشاره مي کنم که حکما گفته اند : عاقل را يک اشاره کافيست . اگر نه در تمام تاريخ ايران به قدر مسلّم در تاريخ دو قرن پيش هرگاه اين آب و خاک مورد تجاوز واقع شد حکومتها براي دفع شرّ متجاوز قطعهاي از خاک اين سرزمين را براي آنان کابين بستند اما در طول هشت سال مبارزه پس از انقلاب که اگر نه طولاني ترين جنگ تاريخ چند قرن پيش طولاني ترين جنگ تاريخ ايران بود جواناني با انگيزه هايي اسلامي و ديني (که از آن انگيزه ها يکي هم حبِ وطن و دفاع از آن بود) و به فرمان آن کسي که او را نائب امام زمان مي دانستند در برابر دشمني تا دندان مسلح و مورد حمايت شرق و غرب ايستادند و بعداز هشت سال حتي يک وجب خاک ايران را هم براي کسي کابين نبستند . البته مي شود به راحتي چشم را به روي خورشيد بست و بودنش را انکار کرد اما اگر چشمي خورشيد را نبيند ما بقيه چشمها آن را مي بينند . 7- برخي اشکالاتي که مطرح کرده ايد نشان مي دهد که دانش شما از دين به قدري سطحي است که شأنيت هرگونه قضاوتي را در مورد احکام و تئوري حکومت اسلامي از شما سلب مي کند و اگر بخواهم براي تک تک اشکالاتتان جوابي بنويسم حکايت مثنوي هفتاد من کاغذ مي شود . اگر اندکي در گفتگوهاي ميان من و برادرم آقاي يزدي عميق مطالعه بفرمائيد در خواهيد يافت که اين تناقض نمائي هايي که فرموديد حاصل همان عدم کفايت دانش ديني شماست . نکات

    + من 
    آقاي محترم رهگذر نه،مرز پرگهر!!!!
    پاسخ

    ممنون از تذکرتون

    دوباره سلام

    درمورد مطلبتون بايد بگم كه: جانا سخن از زبان ما ميگويي،

    هرچند من سي سال پيش نبودم و مستقيما در جريان امور اون دوره نبودم اما با توجه به گفته ها و شنيده ها و مطالعات و مستندات بيخبربيخبر هم نيستيم،اين ترم يه درسي داشتيم با عنوان

    «انديشه هاي سياسي امام(ره)» ،عمومي بود، فكر ميكنم خيلي ها گذرونده باشن،سخن رانيها و حرف هاو انديشه هايي رو از امام مطرح كرده بودن كه خيليهاش براي من تازگي داشت، حرفهايي كه اصلا مطرح نميشه،حتي در روزهاي دهه ي فجر،((اصلا حرفي از صحيفه ي نور امام نيست،حتي تو خونه هاي خودمون بايد تو زيرزمين و لابه لاي كتاباي متروك دنبالش گشت،من كه اونجا پيداش كردم))بعد از خوندن اين كتاب واقعااحساس كردم چه قدر ماوجامعه ي ما از انديشه ها واهداف والاي امام دورشده،با خودم گفتم واقعا اگه امام امروز بود.........واقعا متاسف شدم ،

    از طرفي باديدن مستندهاي تلويزيون و گفته هاي بزرگترها به گذشتم به ميهنم، دينم وداشتن رهبري چون امام راحل و ملتي كه شجاعانه و غيورانه با اتكا به نيروي ايمان انقلابي بي نظير آفريدندميبالم و با شكوه از ايشون ياد ميكنم و از طرفي وقتي ياد اون شورو هيجان و حركت انقلابي و تعريف امام از جمهوري اسلامي و برنامه ها اهدافشون ميفتم و اونو با امروز مقايسه ميكنم قدري.........

    + ط.مخبر 

    سلام.من طرف مقابلم را كوته فكر و ساده انديش نناميدم.بلكه مقصودم اين بود كه اگر اين مملكت هنوز در برخي موارد پيشرفت نكرده فقط كوتاهي دولت و نظام نبوده،مگر غير اينست كه اگر هر كدام از ماوظيفه ي علمي خود را درست انجام مي داد،پيشرفت ما بيشتر از امروز بود؟

    و در مورد جمله اي كه فرموديد،ايشان فرموده بودند كه (سي سال پيش در چنين ايامي بسياري از ايرانيان به اميد آمدن نم نم باران بهاري بودند که سيل خروشان آمد و همه چيز را با خود برد. مردي از تبار پيام آور رحمت آمد و نغمه استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي را سر داد. مردي که آنقدر در مورد اداره يک کشور ساده انگاري داشت که مي پنداشت مي تواند آب و برق و اتوبوس را مجاني کند. )

    در جواب ايشان گفتم كه كاش عميقتر فكر مي كردند و مي دانستند كه اگر موانع جدي اي مثل جنگ تحميلي بر كشور ما تحميل نمي شد،تمام سخنان امام (ره) اكنون ديدني بود و ايشان خود را قرباني چنين شرايطي نمي دانست.

    عذر خواهي مي كنم اگر نتوانستم منظورم را درست و واضح بيان كنم.

    التماس دعا

    در پناه حق.

    سلام
    با تشكر از حضور شما در وبلاگ ياران صدر . سراي انديشه در فهرست ياران صدر لينك شد
    موفق باشيد .
     <      1   2   3      >