• وبلاگ : سراي انديشه
  • يادداشت : ولايت چيست ؟ ولايت پذيري کدام است ؟ (قسمت دوم )
  • نظرات : 3 خصوصي ، 11 عمومي
  • چراغ جادو

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     

    سلام استاد.

    قسمت جديد مقاله مربوط به ولايت رو مطالعه كردم. ازتون بابت اين متن شيوا و آموزنده تشكر مي كنم.

    اين جور كه من برداشت كردم ظاهرا در رابطه ي بين دولت و ملت نيز مرتبه اي از مراتب ولا در جريان مي باشد كه در اين بين تعهد و تضامن و مسئوليتي دو طرفه بين دولت و ملت به وجود مي آورد که دوام و قوام اين مرتبه از ولاء وابسته به حفظ اين مسئوليت ها و تعهدات است . به بيان ديگر رابطه ولاء براي هر دو سوي رابطه حقي ايجاد کرده و تکليفي مي آفريند كه در محدوده ي تكاليف دولتي مواردي از قبيل تندروي، عدم وجود راهكارهاي منطقي و عقلاني ، سركوب مخالفان و منتقدان حتي منتقدان منصف به شيوه هاي مختلف جسمي روحي و رواني، عوام فريبي، سانسور شديد رسانه اي، قطع كردن سيستم پيام كوتاه و يا ايجاد اختلال در سايت ياهو در مواقع خاص مانند شب 13 آبان و ... اما از تكاليف شهروندان كه باعث مي شود از آنها به عنوان انسانهاي مومن و وفادار به انقلاب و حكومت علي (ع) ياد شود مي توان به ساده لوح بودن و تعبير تمامي موارد فوق الذكر به مملكت گل و بلبل اشاره كرد.

    اين تعهدات و مسئوليت هاي دو طرفه بين دولت و ملت سبب دوام و قوام اين رابطه بوده و مطمئنا هرگونه كم كاري از طرفين در حيطه ي وظايف ذكر شده موجب خدشه دار شدن اين رابطه مي گردد، بنا بر اين خدا خودش آخر و عاقبت همه رو ختم به خير كنه انشا الله.

    كم ظرفيي و پر حرفي من رو ببخشيد.

    يا حق.

    پاسخ

    محمد عزيز سلام . رابطه ميان دولت و ملت اگر چه متضمن حقوق و تكاليفي هست اما از سنخ رابطه ولاء و ولايت نيست . دولت كارگزار ملت است . حق و تكليفي هم كه فرموديد درست است اما مصاديقي كه مثال زديد را چه عرض كنم ؟ قطعا اگر فضا به گونه اي باشد كه نظارت عمومي روي دولت اثري نگذارد و يا حتي مردم نسبت به نظارت بر دولت بي تفاوت بشوند ان وقت تعهداتي كه فرموديد نيز از پايه فرو مي ريزد و نه ملت دولت را از خود خواهد ديد و نه دولت خود را در برابر ملت پاسخگو خواهد شناخت . به هر حال به نظرم مي رسد برخي رفتارهايي كه به اسم حفظ انقلاب و نظام و ... انجام مي شود در نهايت به هدفي كه فكر مي كنيم ختم نخواهد شد كه در آن صورت به قول شما خدا خودش آخر و عاقبت همه را ختم به خير كند انشاء الله . موفق باشي .