• وبلاگ : سراي انديشه
  • يادداشت : ولنتاين ، نه ؛ چه چيز آري ؟
  • نظرات : 1 خصوصي ، 17 عمومي
  • ساعت ویکتوریا

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     

    سلام

    درست مي فرمائيد اگر جوان ما تفاوت ميان عشق عفيف و شهوت را درك نكند مسلما به بيراهه خواهد رفت

    اما راه را چگونه نشانش دهيم با نفي كردن روزي چون والنتاين و يا ترويج عشق راستين فقط در زندگي بزرگان؟

    چگونه؟؟

    پاسخ

    بسم الله الرحمن الرحيم

    خواهرم سلام

    ممنون از پرسشي كه مطرح فرموديد . عرض بنده نفي ولنتاين نبود . بنده عرض كردم ما خودمان در فرهنگ اسلامي - ايراني مان چيزي فراتر از آنچه غرب به ما ارائه كرده است داريم پس دليلي ندارد ولنتاين را كه بر بستري از ساز و كارهاي فرهنگي ديگري بنا شده است گرامي بداريم .

    تفاوت عشق با شهوت هم تمام نكته اي كه عرضه شد نبود . راهكارهاي ارائه شده نيز در متن حقير وجود دارد و من فكر نمي كنم عشق راستين و عفيفي كه مطرح كرده ام فقط مال بزرگان باشد . حكايتهاي بي نظير ليلي و مجنون ، فرهاد و شيرين و داستانهاي بلند آوازه بيژن و منيژه در حكمتنامه حكيم فردوسي و ديگران تنها آرايه هايي ادبي نيست كه آنها را در حوزه تربيت اجتماعي ناكار آمد بدانيم و تصور كنيم مربوط به بزرگان است . از سوي ديگر مگر شهيد همت از اول همت بود ؟ مگر شهيد چمران از اول چمران بود ؟ مگر اين دو نفر از آسمان آمده بودند ؟ اگر آدمهاي معمولي مانند شهيد همت و شهيد چمران با ادراك عشق عفيف توانسته اند الگو باشند چرا جوانان ما نتوانند ؟ آنها هم مثل ما نقاط ضعف و قوّتي داشته اند اما توانسته اند با ادراكي درست از عشق زمين را به آسمان وصل كنند .

    قطعا ترويج ولنتاين آن هم با شكل امروزينش هيچ كمكي به اصلاح فضاي جامعه نمي كند و نفي بي جايگزين آن هم نمي تواند آثار مناسبي داشته باشد . بنا بر اين دو چيز بايد مد نظر قرار گيرد . اول اصلاح فرهنگ دوستي و عشق ورزي ميان دختران و پسران به نوعي كه از معناي امروزين دوست دختر و دوست پسري كه علاوه بر غير مشروع بودن ، هيچ گونه تعهد و مسئوليتي را نيز به دنبال ندارد خارج شود دوم ايجاد جايگزيني هماهنگ با فرهنگ اسلامي و ايراني مان و روشن كردن وجوه اخلاقي و تربيتي هديه دادن به كسي كه همسفر زندگي ما و يا همراه لحظات تلخ و شيرين ماست .

    قطعا در تمام اين موارد رعايت خطوط شرعي بايد در نظر گرفته شود .

    به هر حال از اين كه برادرتان را با طرح اين سؤال مورد محبت قرار داديد ممنونم و دغدغه مباركتان در يافتن راهي براي جامعه جوان ميهمن مان را مي ستايم .

    در پناه خداوند مهربان بلند آوازه باشيد .

    يا حق