• وبلاگ : سراي انديشه
  • يادداشت : عاشوراي غزه
  • نظرات : 1 خصوصي ، 34 عمومي
  • چراغ جادو

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + امير فرزام 

    سلام

    چه عجب يكي بالاخره حرف دل ما زد منظورم خانم نصرتي است من مقاله مفصل شما با عنوان خدا مهربان نيست؟!!!! را خواندم وخيلي هم خوشحال شدم كه شما انقدر به جوانها احترام گذاشته و در جواب خانم آسيه باصري كه خيلي هم با خشونت بحث را مطرح مي كرد اين مقاله را نوشتيد و البته تعجب هم كردم.

    اما موضوع اينه كه سوال من كه هم به اين مقاله غزه و ان مقاله خدا مهربان نيست ربط پيدا مي كند مشابه حرفها يا انشاي خانم نصرتي است الان اين سوال مدتها دغدغه فكري من و دوستانم شده به خصوص با اين موضوع غزه كه پيش امده بيشتر شده وبالاخره يك جا تونستم مطرح كنم فرقي نميكنه مستقيم به من جواب دهيد چون گويا به جز من چند نفر ديگر در همين قسمت همين دغدغه را داشتند وزودتر از من بيان كردند.

    ممنون كه اين دغدغه فكري را مثل بعضي ها عجيب شيطاني وبدون جواب نگذاشتيد دغدغه فكري من و دوستانم هم مشابه خانمها باصري و نصرتي است. به نظرم خيلي مهم است چرا كه اگر مهربان بودن خدا را باور نكنيم آن وقت خيلي از چيزهاي ديگر او را باور نخواهيم كرد و در نتيجه همه چيز بهم مي ريزد ومشكلات زيادي پيدا خواهيم كرد كه من الان خودم پيدا كردم.

    پاسخ

    بسم الله الرحمن الرحيم

    امير عزيزم سلام

    از اين كه اين قدر مؤدب و شيرين مشكلت را مطرح كردي ممنونم . كاش ديگر دوستان هم مثل شما بودند تا لا اقل جراحت تندي و بد زباني و بد قلمي آنها قلب آدم را آزار نمي داد. دريغ !!!

    اما مسئله محبت خداي بزرگ و ماجراي فجايعي كه انسان به دست خود در دنيا مي آفريند دو مقوله جدا هستند . اول از هر چيز بايد دقت كني كه خداوند انسان را صاحب دو جنبه روحاني و طبيعي آفريده است و به لطف خود امكان تكامل در هر دو جنبه رابراي او مهيا فرموده است .

    اثر محبت خدا اين است كه انسان را صاحب عقل ، توانايي و قدرت انجام اراده ، ‏صاحب انتخاب ميان خوبي ها و بدي ها و ... آفريد. از ديگر سوي با قدرت عقل و ارسال انبياء و كتب آسماني او را با خوبي ها و بدي ها و مصاديق آنها آشنا كرد و به او راه خوب زيستن و بد زيستن را آموخت . اگر او انسان را چنين صاحب اراده و توانايي در تدبير امور خويش نيافريده بود ديگر تكامل معنايي نداشت در حالي كه او تكامل انسان را اراده كرده است .

    آنچه امروزه در غزه شاهد آن هستيم محصول انتخاب و اختيار انسان است كه بر خلاف عقل و آموزه هاي وحي ، با سوء استفاده از قدرت و اختياري كه خداي بزرگ براي تكامل انسانيتش به او ارزاني كرده بود ، خود را تسليم خوي حيواني خويش كرده است و با يكي انگاشتن انسان و حيوان قانون جنگل را برگزيده و به دريدن ديگر همنوعان خود پرداخته تا قلمرو خود را وسيعتر كند . اگر چه چنين كاري تكامل جنبه حيواني اوست و اصل تكامل و اختيار لطف بزرگي است از مهربان عالم .

    امير عزيز ، اگر همين توانايي و انتخاب نبود علاوه بر آنكه بسياري از آثار بزرگ و افتخار آفرين بشر نيز به وجود نمي آمد ، خوب و بد با هم يكي مي‏شد و اساسا ديگر تفاوتي ميان خوبي و بدي نبود در حالي كه هر كس به وجدان خويش در ميابد كه ميان خوبي و بدي تفاوت عميقي هست .

    اميدوارم در اين مختصر توانسته باشم جواب هر چند ناقص و كوتاه به سؤال تو داده باشم .

    موفق و بالنده باشي .