• وبلاگ : سراي انديشه
  • يادداشت : عاشوراي غزه
  • نظرات : 1 خصوصي ، 34 عمومي
  • ساعت ویکتوریا

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + سينا 

    با سلام

    در قرآن مجيد آيه اي هست كه معنايش به زبان خودمون اين است كه هر كسي يك نفر را به قتل برساند مثل اين است كه همه انسانهاي كره زمين را به قتل رسانده باشد و.....

    سوال من كه به مقاله شما هم به نوعي مرتبط است اين است چه ربطي داره الان اگه يك قاتل بياد منو بكشه يا يك بچه 8 ساله را چه ربطي به شما يا يك مثلا مسيحي يا كافر ان آن ور آبي پيدا مي كنه چه ربطي داره اصلا؟؟؟!!!!!!!

    به نظرم خيلي اغراق آميز بيان شده نمي دونم منطق اين آيه قرآن چيست آيا مي خواسته بزرگي گناه قتل را برساند يا دليل ديگري دارد كه اينطور بيان شده؟؟؟؟

    ممنون.

    پاسخ

    بسم الله الرحمن الرحيم

    سيناي عزيزم سلام

    در فرهنگ قرآن و عترت انسان، جداي از اين كه افراد متعدد دارد از حيث انسان بودنش حقيقتي يگانه و واحد دارد . از اين روي هر يك نفر انسان در عين اين كه يك فرد جدا و مستقل از ديگر افراد است ، عضوي غير قابل انفكاك از آن واحد كلّي است . بر همين اساس نجات يك انسان در حكم نجات كل و قتل يك انسان در حكم قتل كل است .

    رسيدن به ادراكي روشن از اين حقيقت واحد كلّي نياز به گذراندن مقدمات فراواني از مباني و مسائل فلسفه و عرفان اسلامي است كه به من حق مي دهي نتوانم در قالب يك يا حتي چند نوشته آنها را عرضه كنم .

    به هر حال غلوي در كار نيست و نيز تنها بيان يك مسئله جامعه شناختي يا روانشناسي نيست بلكه حقيقتي فوق مادي را تشريح مي كند كه براي اهلش نه تنها قابل ادراك كه قابل مشاهده است .

    موفق و بالنده باشي .