• وبلاگ : سراي انديشه
  • يادداشت : ديروز را چه شد ؟ امروز را چه مي كنيم ؟
  • نظرات : 6 خصوصي ، 40 عمومي
  • تسبیح دیجیتال

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + احمدعلي يزدي 

    سلام عليکم برادر عزيزم آقاي مخبر
    ضمن عرض تبريک متقابل بمناسبت سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي ايران و استفاده از مطالب شما طبق معمول که با قلمي شيوا بيان شده مي خواستم به قسمتي از فرمايشات شما اشاره اي داشته باشم و نکته اي را بعرض برسانم .
    در قسمتي فرموده ايد :

    ... و نيز بي توجهي به آراء ملّي و بي اعتبار دانستن اراده­ي مردم ، نا بالغ دانستن اجتماع و اموري از اين قبيل مردم سالاري نظام را دچار خلل خواهد کرد . هر چند تفاوت جوهري نظام جمهوري اسلامي با دموکراسي­هاي ليبرال و سکولار ، مردم سالاري را به شکلي که در آن مکاتب تعريف مي­شود بر نمي­تابد اما با توجه به سيره عملي بنيانگذار انقلاب اسلامي و رهبر عظيم الشأن و راحلمان امام خميني (س) مي توان گفت آراء ملّت اگر چه در مشروعيّت نظام نقش محوري ندارد امّا بي ترديد تعيين کننده­ي مقبوليت نظام جمهوري اسلامي و رکن محوري آن است و توجه امام راحل به آراء مردم نه به عنوان شعار و نماد حضور مردم در صحنه که به عنوان تجلّي اراده يک ملّت در پذيرش، حفظ و حراست از نظام اسلامي و تسلّط بر سرنوشت خويش در گسترده آموزه­هاي وحياني اسلام است . شايد بتوان با قدرت ادعا کرد که عبارت ( مردم سالاري ديني ) که از بيانات رهبر معظم انقلاب حضرت آية الله خامنه­اي ( دام ظله ) اقتباس گرديده بهترين تعبير در تبيين چهره مردم سالاري نظام اسلامي است .

    نمي دانم مقصود شما از اجتماع چيست ؟ بله جامعه ي مدني و از جمله جامعه ي ايران پس از انقلاب اگر مد نظر باشد دچار خللي که فرموده ايد مي شود ، هرچند بيان نفرموده ايد که چرا دچار مي شود ؟
    چراکه هرچند فرموده باشيد که در شروع جمهوري اسلامي مردم نقشي نداشته اند !؟ و قبول کننده اش هستند ، ولي در اين حد هم روشن نيست که قبولش بر چه اساسي است ؟
    مثلا بنده که پيروي از حضرت امام مي کردم چون ايشان فرمودند جمهوري اسلامي و نه يک کلمه بيش و کم ، بنده هم قبول کردم ، يعني خود از اجتماع و جامعه اطلاعي نداشتم !؟ يعني نمي دانستم که آيا مقصود اينست که الانه گفته مي شود ، مردم سالاري ديني را عرض مي کنم .
    بعدها ، خصوصا وقتي از جامعه ي مدني و مدينة النبي آن مطرح شد ، کم کم يک چيز هايي دستگيرم شد .
    البته الان از اجتماع و جامعه بي خبر نيستم ، براي همين هم اگر دوباره راي گيري شود ، البته براي قبول جمهوري اسلامي يا مردم سالاري ديني ، مثل سي سال پيش قبول نمي کنم .
    چراکه حالا مثل آنوقت نيست که از مطلب بي خبر باشم و فقط به پيروي از ديگري مطلب را قبول کنم .
    خب ، حالا شما مثلا جوان امروزي يا اين چيه نسل سومي انقلاب را جاي بنده بگذاريد ، يعني آيا مقصود شما اينست که او هم مثل بنده قبول کند ؟
    بد نيست يک مطلبي از حضرت امام را يادآور شوم که ايشان نسبت به شکل و شمايل رژيم گذشته فرموده اند که گيريم مردم پنجاه سال قبل اين رژيم را قبول کرده باشند ، خب نسل بعدي چه تعهدي دارد ؟ مثل نسل سومي ما .
    خب فکر مي کنم مقصود بند از پرسشي که مطرح کردم روشن شده باشد ، يعني بد نيست ما تعريفي از اجتماع و جامعه داشته باشيم تا هم نسل سومي ما شناختي از آن داشته باشند و مثل بنده قبول نکنند ، و هم با آن تعريفهاي اين چيه دمکراسي ، ليبرال و سکولار از جامعه فرقش روشن باشد که دچار خللي که فرموده ايد نشود .
    با تشکر از روشنگري شما ، برادرتان .

    پاسخ

    بسم الله الرحمن الرحيم

    برادر بسيار عزيزم سلام

    مقدمتان را گرامي ميدارم و لطف بي نهايتتان را مي ستايم .

    مقصود من از جامعه ، جامعه ايست كه اسلام را به عنوان ايدئولوژي خويش در عرصه فردي و اجتماعي پذيرفته و در بستر اين ايدئولوژي ، حكومتي با مبناي ديني ايجاد نموده است . در امور واجب و حرام مرزبان اسلام است و در مباحات با تكيه بر عقل و خرد جمعي سرنوشت خويش را رقم مي زند .

    دليل خلل پذيري هم آن است كه ركن مقبوليت حكومت اسلامي حدوثا و بقائاً مردم و پذيرش آنهاست بنا بر اين اگر جمهوريت آسيب ببيند مقبوليت نظام آسيب ديده و قطعا احكام و قدرتش نافذ نخواهد بود .

    ديگر اين كه عرض نكردم مردم در شروع انقلاب نقش نداشته اند بلكه عرض كردم مردم در مشروعيت حكومت نقش محوري ندارند اما ركن اصلي و محور مقبوليت نظام هستند .

    در خصوص اين كه روشن نيست همه مردم در پذيرش انقلاب بنا به تشخيص قطعي عمل كرده باشند در برخي موارد حق با شماست كه البته آن عده هم مانند شما غالبا بر اساس پذيرش امام (ره) به عنوان كارشناس خبره و اعتماد به او عمل كرده اند كه از نظر حقوقي بلامانع است و البته افراد زيادي هم با سخنراني هاي عمومي و رسانه اي بزرگاني چون مرحوم شهيد آيت الله مطهري و آيت الله شهيد بهشتي و ... از ابتدا ولو اجمالا مي دانستند كه به چه الگويي رأي مي دهند .

    و اما امروز نسل سوم و نسلهاي بعدي قطعا حق دارند از تئوريسين هاي نظامشان بخواهند تا نقاط ابهامشان را بر طرف كرده و با بصيرت كامل در امور سياسي خود دخالت كنند .

    البته اگر بخواهيم از نظام اسلامي و نقش مردم در آن تعريف جامع و كاملي ارائه دهيم مستحضريد كه نياز به مقالات متعدد و فراواني دارد كه قطعا حوصله بيشتري مي طلبد .

    به هر روي چون هميشه لطفتان را مي ستايم و همواره مشتاق حضور گرمتان هستم .

    در پناه مهربان عالم سربلند باشيد .