• وبلاگ : سراي انديشه
  • يادداشت : ديروز را چه شد ؟ امروز را چه مي كنيم ؟
  • نظرات : 6 خصوصي ، 40 عمومي
  • ساعت دماسنج

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     

    با سلام مجدد خدمت برادر عزيزم

    اول عذر مي خواهم ، نمي دانم چرا نشاني بنده قيد نشد .

    بله ، حالا نسل سومي ما هم برايش روشن شد كه مقصود شما از جامعه چيست ؟

    ولي هنوز مسئله اينست كه تعريف شما مي ماند به اينكه مثلا گفته مي شود : شكل حكومت يعني جمهوري ظرف حكومت است و مظروفش همان كه مقصود شماست .

    در حاليكه پرسش بنده به شكل جامعه معطوف است ، يعني همين جاست كه پاي آن چيه دمكراسي ، ليبرال و سكولار باز مي شود و خللي كه فرموده ايد پيش مي آيد .

    چراكه در ظرف است كه هريك از اينها مي خواهند اين چيه ايده ي خود را بريزند و از جمله هم يكي مثل شما اسلام را !؟

    در حاليكه حرف در ظرف پاك است و در ثاني مظروف ، هرجند ظرف و مظروف جدا از هم نيست .

    اين ظرفي كه ما در آن تناول مي كنيم شايسته ي همان اين چيه دمكراسي ، ليبرال و سكولار است و اصلا ظرف غذاي آنهاست و ما كه چنين ظرفي در تاريخ اسلام نداريم .

    پس حرف در اين نيست كه حالا مثلا ما مجلس مثل اين چيه پارلمان غربي و شرقي داشته باشيم ولي حلال و حرام اسلام و بقول شما مباح عقلي را در آن تصويب كنيم ، بلكه حرف در شكل جامعه است و نسل سومي ما اگر در اين خودكفا نشود همان راهي را مي رود ما پيش از آن رفتيم و حالا دچار اين خلللي كه فرموده ايد مي شويم .

    در خاتمه لازم است كه از بذل توجه شما به عرايض بنده تشكر و قدرداني هم بنمايم و براي روشنگري اين مسئله هم پيشاپيش ممنون و سپاسگذار باشم ،

    خدا نگهدارتان برادر

    پاسخ

    بسم الله الرحمن الرحيم

    برادر عزيزم جناب يزدي سلام

    مي دانيد كه همواره مقدمتان و بذل توجهتان برايم گرامي و ارزشمند است . از اين كه با پي گيري مطلب موجب غناي انديشه من و ساير خوانندگان عزيز مي شويد بي نهايت سپاسگذارم .

    اما درباره تركيب جمهوري اسلامي به نظرم نمي رسد كه ظرف، همان ظرف دموكراسي ليبرال و سكولار و تنها مظروف آن اسلامي باشد تا نتيجه قهري آن اين بشود كه جمهوري اسلامي تركيب خودساخته اي باشد كه امام راحل (رض) بنا به اقتضاء زمان ايجاد فرمود و نسبتي با حكومت اسلامي ندارد .

    با مراجعه به آموزه هاي قرآن كريم امور اجتماع را در دو دسته اساسي مي توانيم دسته بندي كنيم

    دسته اول امور الهي هستند مانند اصل مشروعيت و انتصاب پيامبر يا امام ، اضلاع حلال و حرام ،‏واجب و حرام و ... اراده اين امور به هر نحو از حوزه اختيار مردم خارج است. به اين دسته حوزه ( امر الله ) مي گوئيم .- ما اتاكم الرسول فخذوه و ما نهاكم عهنه فنتهوا -

    دسته دوم آنچه با عنوان ( امرهم ) يعني امور عمومي مردم در سوره شوري از آن ياد شده است - و امرهم شوري بينهم - مانند مباحات و يا اضلاع واجب تخييري . به اين حوزه ( امر الناس ) مي گوئيم .

    در حوزه (امر الله ) مردم فقط پذيرنده اند هر چند مي توانند امتثال نكنند كه البته در آن صورت معصيت كار خواهند بود .اما در حوزه (امر الناس) زمام كار به عهده خود آنهاست .

    اكنون برگرديم روي تركيب جمهوري اسلامي ، جمهوريت عبارت ديگري از (امر الناس) است كه با توافق مردم و به شكلي كه خود مي پسندند اداره مي كنند و اسلاميت عبارت ديگري از (امر الله ) است كه اطاعت يا تمرد ، پذيرش يا عصيان از آن ميزان ايمان و موجب انسلاك در سلك مسلمين است .

    بر اين اساس جمهوري اسلامي الگويي است كه پذيرنده گان آن در بستر (امر الله ) با عقل ، اراده و خرد جمعي ( امر الناس ) را سامان مي بخشند و هم از اين روست كه محصول خرد جمعي مردم و اراده آنها لزوما نبايد مخالف حوزه اوامر الهي باشد .

    اگر چه احتمالا مطالعه فرموده ايد اما جهت مزيد اطلاع دوستان بزرگوار علاقه مندان را به كتاب ارزشمند ( ولايت فقيه ولايت فقاهت و عدالت ) اثر استاد عظيم الشأنم حضرت آيت الله علامه جوادي آملي ( روحي فداه ) ارجاع مي دهم .

    در پناه قرآن و عترت سربلند باشيد .