• وبلاگ : سراي انديشه
  • يادداشت : طيف متفاوت سبزها !
  • نظرات : 4 خصوصي ، 65 عمومي
  • درب کنسرو بازکن برقی

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     <      1   2   3   4   5      
     

    چشمها را بايد شست

    زير باران بايد رفت.

    سلام استاد

    از تحليل منطقيتون در مورد وقايع اخير استفاده كردم.

    همين كه شما سعي داريد مثل خيلي ها در اصطلاح همه رو با يك چوب نرونيد خودش ريشه در منصف بودن شما داره و در اين تحليل فارق از شماره هاي رنگ سبز ( خوشرنگ ،بيرنگ،بد رنگ،كم رنگ، تيره، روشن و ...) تفكيك و جدا سازي افراد در زيرگروه هايي تحت عنوان جنبش سبز امري بسيار نزديك به واقعيت بوده و اين تحليل را از نظر منطقي بودن ارزشمند جلوه مي دهد، حال اينكه شما اين زير گروه ها را با تفكيك شماره رنگ نام گذاري فرموديد كمك بسياري در شفاف سازي و درك بيشتر اين مطلب انجام ميدهد و اين مطلب نيز نشانگر سعي شما در شفاف سازي و عدم تداخل موارد با يكديگر مي باشد، اما اينكه اين شماره بندي در تحليل شما براي بعضي افراد سنگين و غير قابل حضم باشد امري بسيار طبيعي وغير قابل انكار است و اين امر ريشه در تفكرات و سليقه ها دارد.

    همانطور كه شما مي دانيد زيبايي امري نسبي مي باشد و در تعيين خوش رنگ و بدرنگ بودن يك موضوع اين سليقه انسانهاست كه حرف اول را مي زند و با شناختي كه همه ي دوستان از شخصيت و روشهاي شما دارند مشخص است كه شما حقيقت را امري مقدم بر سليقه ي خود مي دانيد و از انجا كه فارق از نامگذاري هاي مختلف حقيقت به صورت واحد مي باشد، مطمئنا با نام گذاري از نوعي ديگر بر روي زيرگروه هاي جنبش سبز تحليل شما بيشتر از پيش بي نقص به نظر خواهد آمد و چشمهاي نشسته را كمتر آزار مي دهد.

    جسارت بنده رو ببخشيد

    يا حق.

    پاسخ

    محمد عزيزم سلام . ممنون كه مثل هميشه با دقت و موشكافي نوشته هاي مرا مي خوانيد و مورد تحليل قرار مي دهيد . حق با شماست !‏شايد اگر به جاي استفاده از نامهاي مذكور از عناوين و اسمهاي ديگري بهره مي گرفتم براي ديگران هم قابل پذيرش تر بود اما تأكيد من بر رنگ سبز در اسامي آنها صرفا براي نشان دادن طيف هاي گسترده اي بود كه در اين جنبش وجود دارد و بيان مرز گروهي از سبزها كه لااقل من با تفكر و باورشان هم جهت نيستم . در عين حال اگر عناوين بهتري به نظرت مي رسد مرا در انتخاب آنها كمك كن و پيشنهاد بده . قطعا از آنها استقبال خواهم كرد .
    + نظام مقدس 
    سلام
    حاج آقا تفکيکي که ارائه کرديد کلا غلطه
    کساني که در دسته ي به قول شما سبزهاي بد رنگ جاي ميگيرند نه سلطنت طلب هستند و نه آشوب گر و اغتشاش طلب اگر فيلمها و عکسهاي 13 آبان را نگاه کرده باشيد هم زن و دختر چادري و محجبه ديده ميشود و هم بي حجاب هم پير زن ميبينيد و هم دختر جوان .. هم پير مرد ميبينيد و هم کارگر و مهندس .

    ثانيا اين تقسيم بنديها فقط بدرد تقسيم بندي ميخوره و نه چيز ديگه -- نتيجه اي که در عمل وجود داره هيچ ارتباطي با اين تقسيم بندي ها برقرار نميکنه . مثل اينکه قضاياي نمايشگاه مطبوعات را فراموش کرده ايد ايا اونجا هم اين تقسيم بندي بکار مياد ؟ و يا اخباري که هرروز از دانشگاهها به گوش ميرسد اگر همه ي اين طيفهاي اجتماعي سلطنت طلب هستند پس بايد بگوييم عملا سلطنت طلبها مملکت را گرفته اند .. جنبش سبز طيف وسيعي را شامل ميشود از سلطنت طلبهاي خارج نشين تا طيف منتقد اصولگراها تا جايي که حتي به روي احمد توکلي هم برچسب منافق زده ميشود .جنبش به قول شما بد رنگ ايستادگي و دوام عجيبي دارد ميگويند مهم نيست چگونه يک کار را شروع ميکنيد بلکه مهم اين است که چگونه ادامه ميدهيد ... من مطمئن هستم حضور سبزهاي به قول شما بد رنگ در روز 22 بهمن و شعارهاي زيبايشان بيش از چند ميليون نفر در تهران خواهد بود نظام همه ي سرمايه ي سياسي و پشتوانه هاي ايدئولوژيکش را در اين 4 ماه از دست داده احمد توکلي منافق است و موسوي و خاتمي و کروبي که زندان رفته يانقلاب است عامل موساد هستند روز قدس به گفته ي فرمانده ي سپاه دو ميليون نفر (و در واقعيت بيش از اين ) جانم فداي ايران گفتند ... 13 آبان با فيلمهايش که عوامل ر ه ب ر ي را در حال هجوم وحشاينه به مردم نشان ميدهد بيش از هر چيز کاخ استبداد را ويران ميکند ... جنبش سبز طي اين صد سال ميتونم بگم هوشمند ترين و با تجربه ترين جنبش ملي است فاقد رهبري کاريزماتيک است که اين نقطه قوت است شعار مرگ بر.... به ندرت ديده ميشود .سفارت کشوري را اشغال نميکند ...راهپيمايي سکوت برگزار ميکند و به لحاظ رفتار اجتماعي و سياسي اينده اش يک اينده ي توام با پيروزي و بدون استبداد خواهد بود .............

    حضور کمتر مردم در روز 13 آبان در شهرهاي مختلف کشور رابگذاريد به حساب تعطيل نبودن اين روز و تا حدودي بي مناسبت بودنش با اهداف و انگيزه هاي جنبش سبز ....
    اما 22 بهمن هم تعطيل است و هم مناسبت زيادي با اهداف جنبش سبز دارد ..

    گفتيد اهداف سبز بد رنگ زير سوال بردن انقلاب و اسلاميت نظام است .......خب مگر نميشود انقلاب از اصلش فاصله بگيرد و دچار انحراف شود ؟ اصلا مگر نميشود مردم از انقلابي که کردند پشيمان بشوند ؟ مگر اشکالي دارد مردم به اسلام دروغين پشت کنند ؟ اگر معتقديد اين نظام اسلامي است و موجب سرافرازي دين اسلام است که هيچي اصلا نبايد با همچين آدمي حرف زد اما اگر خدا هم رئيس اين حکومت باشد مردم حق دارند او را انتخاب نکنند ..اسلاميت نظام سياسي هم 30 سال امتحانش را پس داد و عيارش عيان گشت ...
    گفتيد که تظاهرات کنندگان 13 آبان در کشور بيش از 5(يا 3) ميليون نفر نبودند که با ارا موسوي فاصله ي زيادي دارند من از شما ميپرسم پس 24 ميليون احمدي نژاد کجاست ؟ايا انقدر کم هستند که احمدي نزاد جرات نميکند به نمايشگاه مطبوعات برود و يا در 13 ابان سخنراني کند ؟

    گفتني زياده خيلي هاش يادم نمياد ولي مهم نيست که من يادم بياد يا نياد مهم اينه که مسيري که جنبش سبز طي ميکنه صحيحه و به هدفش ميرسه .

    يک سوال :

    يک سوال فيلمهاي ضرب و شتم وحشيانه ي نيروي انتظامي به دختران و زنان را در روز 13 آبان ديديد ؟ حال سوال من اين است : نظام چه کار ديگري بايد بکند تا برخي از علما عظام و سينه چاکان حسين بن علي حکم به ظالم بودن رئيس نظام بدهند ؟ ايا کشتار و تجاوز و وحشي گري در دايره ي اسلام قرار ميگيرد ؟ ايا رئيس چنين بساطي در اوج عدل است ؟ چه اتفاقي بايد بيفتد تا اقايان حوزه ککشان بگزد ؟ چه اتفاقي بايد ميافتاده که نيفتاده ؟ اوني که از امتحان تاريخ و امتحان سخت خدا يرافکنده بيرون اومدن کيه ؟ ايا مرز بين حق و باطل روشن نيست ؟

    از گفته هايتان اينطور استنباط کردم که از وقايع روز قدس و 13 ابان بسيار عصباني هستيد و دسته بندي که انجام داديد براي بي اهميت جلوه دادن اين اعتراضات است اما ...........اما................براي ديدن اينده لازم نيست سوار ماشين زمان شويد تنها کافي است گذشته را با دقت بنگريد .........من الان که گذشته رو ميبينم و با امروز تطبيق ميدم به روشني يکسري چيزها رو ميبينم شما چطور ؟ شما چه ميبينيد ؟
    پاسخ

    سلام . متاسفانه باز هم سرسري مطالعه فرموديد يا بهتر بگويم خوانديد تا انتقادي داشته باشيد نه اين كه منطق اين تحليل را دريافته باشيد . مگر ليبرالها يا سلطنت طلبها يا حتي سكولارها در رفتاري فرديشان هم لزوما بي دين اند ؟ بسياري از اينها دين را فقط در حوزه فردي اش مي پذيرند و اساسا هيچ انديشه استكباريي حتي اگر فرعون هم باشد با دين بي خاصيت فردي كه نمي تواند انگيزه هاي اجتماعي بسازد و مقاومت بيافريند و حركت زايي كند مشكلي ندارد . اين تقسيم بندي هم اگر براي شما بي خاصيت است براي من و بسياري از ديگران اين خاصيت را دارد كه هر سبزي را سبز ندانيم و تبعا با آنها همراه نشويم . بله اين احتمال وجود دارد كه انقلاب از اهدافش منحرف بشود اما چاره اصلاح اين انحراف مقابله با اصل نيست . آنچه امروز امثال شما سنگ ان را به سينه مي زنيد اصلاح رفتار انقلابيون نيست بلكه راندن دين از متن زندگي اجتماعي و سياسي به حاشيه است . ضمنا قبلا هم عرض كردم هر وقت ذهن شما اين قدرت را يافت كه ميان مفاهيم كلي و مصاديق جزئي تفكيكي عقلي قائل شود آنوقت مي شود با شما سخن از تفاوت ميان انقلاب و رفتار انقلابيون سخن گفت . هيچ كس به ضرب و شتم و شكنجه راضي نيست اما به باور ما نمي توان و نبايد به خاطر يك دستمال قيصريه را به آتش كشيد .
    سلام. از تحليلتان استفاده کردم. اي کاش همانطور که شما بسيار خوشبينانه و اخلاقي تخمين زديد باشد، اما به نظر بنده، اين تخمين با واقعيت فاصله داشته باشد. نمادها يکي از عناصر اصلي فرهنگ ساز هستند و هر چند هم موسع تعبيرشان کنيم، باز ناگزير شاخصه هايي اصلي دارند که با آنها شناخته ميشوند. از ديد بنده، اکثر (و نه همه)شاخصه هاي اصلي نماد سبزي که اين چند ماهه متداول شده، مغاير مباني دين يا انقلاب يا هر دو است. اين نظر شخصي تک تک افراد متکثر نيست که خود را به نماد تحميل ميکند بلکه اين نماد است که با تمام قدرت شاخصه هاي خود را به دارندگانش تحميل ميکند. جمع شدن زير يک پرچم معاني خاص خود را دارد، چه فرد بپسندد، چه نپسندد. نمي شود همه چيز را با هم جمع کرد. هم زير پرچم معاندان رفت و با کينه توزان هم نوا و همرنگ شد و هم داد از ولايت فقيه و انقلاب و دين زد.
    پاسخ

    سيد جان سلام . خير مقدم . ممنون كه اظهار نظر فرموديد . اگر نمادها شيء منحصر بودند جنبش سبز علوي و نبوي و ... بي معنا بود . اين يك حقيقت است كه مخالفان و منتقدين دكتر احمدي نژاد و يا حتي نظام همه يكدست نيستند ، اگر چه مي شود ميان همه آنان وجوه مشترك حد اقلي پيدا كرد .البته گروه معاندي كه عرض كردم آنچنان پر سر و صدا هستند كه صداي ديگران را به كلي ناشنيدني كرده اند . از سوي ديگر وقتي ما نخواهيم اين تكثر حقيقي را در ميان سبز نماد ها بپذيريم خود به خود به انحصار اين نماد در دست گروه اندك معاند كمك كرده ايم . نتيجه چنين انحصاري همين اتفاقاتي است كه دارد مي افتد . به هر حال اين شيوه ايست كه من فكر مي كنم مي تواند اتحاد را به ما برگرداند و بد بيني ها را به خوشبيني و اعتماد بدل كند و بد خواهان را تنها بگذارد . به هر حال همين كه تحليل مرا نقد كرديد جاي تشكر دارد .

    سلام حاج آقا . خوبين؟

    چقدر راحت انگ بدرنگ و بي رنگ و خوش رنگ را به گروه ها مي توان چسباند! البته اين نظر شخصي شماست و مورد احترام .

    اخوي بزرگوار ... وقتي بنده مي بينم كه در اين مملكت كسي نيست كه بخواهد اوضاع آرام شود ... چه مي توانم بگويم ... پس بنده يا احتمالا جز بي رنگ ها و يا بدرنگ ها بايد باشم ...

    چرا كه فكر مي كنم عده اي از سران فقط براي بدتر كردن اوضاع كشور و متشنج كردنش فعاليت دارند ...

    مي گفتند و شنيديم ... نه از رسانه هاي بيگانه و مزدور و ضد دين بلكه از يك نفر كه رهگذر بود و ديده بود ... با موتور به عده اي حمله كردند ... فيلمش در سايت ها موجود است كه دختري را با باتوم ميزنند ... نمي دانم اين همان چيزيست كه امام گفتند انقلاب پابرهنگان و ... به نظرم خط امام گم شده است .

    آيا واقعا مشكل كشور از زماني آغاز شد كه امت به ملت و امام به رهبر تغيير كلمه يافت؟! متاسفم براي كشورمان كه امثال دكتر رامين اي را بر سر كار مي آورند تا چنين حرفي بزند .

    اميدوارم هر چه زودتر اوضاع كشور آرام شود ... اميدوارم هر چه زودتر عده اي سر عقل بيايند... اللهم عجل لوليك الفرج ....

    بنده نيز....

    پاسخ

    سلام . آيا واقعا گروهي كه با اسلا م و قرآن سر ستيز دارند و خود را سبز مي نامند از نگاه شما خوشرنگ هستند ؟ عرض كردم كه گروه افراطي مخالف سبزها در بقاء بد رنگها نقش اساسي دارند . عرض نكردم ؟ در خصوص آن طرفي ها هم مشكل ما افراد نيستند ، مشكل تفكرهاست . در مورد آنها هم قبلا نوشته ام . باز هم خواهم نوشت . كساني كه دل در گرو اسلام ، انقلاب و نظام جمهوري اسلامي دارند و به قانون اساسي و ولايت فقيه معتقدند و با وجود سؤالها و اعتراضاتشان ، مسيري تشنج آفرين و مشكل زا كه مطلوب دشمنان خارجي نظام است را نمي پيمايند خوش رنگ اند . آنچه مرا به اين تحليل واداشت مشاهدات عيني من از طيف گسترده كساني است كه به سبز موسوم شده اند . به واقع اگر چنين نيانديشيم آيا نتيجه اي جز همان نتيجه كه گروه افراطي مي خواهند برايمان حاصل خواهد شد ؟ اگر به ديگران نباورانيم كه همه سبزها مخالف اسلام و نظام و ولايت فقيه و حتي شخص مقام معظم رهبري نيستند آيا به توجيه تند تر شدن آتش چنان رفتارهايي كمك نكرده ايم ؟
     <      1   2   3   4   5